Zapraszamy na szkolenia realizowane w Rybniku,
w Ośrodku Doskonalenia Kadr Pedagogiczno-Menedżerskich HELIOS
Kursy odbywają się w naszym Ośrodku w Rybniku, ul. Wysoka 25
(wejście od strony Placu Teatralnego)
DRO001
Szanowni Państwo,
przedstawiamy ofertę szkoleniową dotyczącą zorganizowania i przeprowadzenia warsztatów w zakresie podnoszenia wiedzy i kompetencji zawodowych nauczycieli.
INFORMACJA DOTYCZĄCA PROWADZONEGO SZKOLENIA
- Nazwa szkolenia: ?Styl Myślenia Nauczyciela?- jak znajomość własnego stylu myślenia oraz działania może pomóc w budowaniu lepszej komunikacji z uczniem, nauczycielem, rodzicem?.
- Umiejętności zdobyte w trakcie szkolenia: pozyskanie wiedzy i umiejętności na temat ?Stylów Myślenia FRIS??z wykorzystaniem ich w codziennej praktyce nauczyciela, z wyszczególnieniem komunikacji z uczniem i rodzicem. Podczas szkolenia wykorzystany zostanie Model FRIS?, który jest polskim narzędziem do badania stylów myślenia, opartym o 4 perspektywy poznawcze. Model FRIS? to praktyczny przewodnik po różnicach pomiędzy o różnych stylach myślenia i działania. Pokazuje jak najlepiej wykorzystać naturalne predyspozycje nauczyciela w relacjach między innymi z uczniami oraz rodzicami, jak również- w pracy, relacjach, w rozwoju osobistym.
Na przełomie 2016/2017 prowadzony został projekt badawczy pn. ?Style Myślenia Nauczyciela?, w którym wzięło udział wykonując badania, aż 5800 nauczycieli z całej Polski.
- Dla kogo szkolenie:
- pedagogów,
- wychowawców,
- nauczycieli,
- dyrektorów szkół.
- Czego na nim możesz się spodziewać:
- poznasz model FRIS?,
- dowiesz się co takiego wpływa na percepcję nowych informacji dla każdego z nas,
- jak rozpoznać naturalne predyspozycje uczniów,
- przyjrzeć się swojemu indywidualnemu stylowi myślenia i działania i dowiedzieć co z tego wynika dla Ciebie i Twoich uczniów,
- dowiesz się, jak najlepiej wykorzystać twój styl myślenia w codziennej pracy nauczyciela,
- dyrektorzy będą mieć okazję poznać narzędzie do poprawy komunikacji i relacji w swoim zespole.
- Korzyści ze szkolenia:
- nauczysz się zauważać naturalne predyspozycje uczniów czy współpracowników,
- poszerzysz swoją umiejętność komunikowania się i budowania relacji pomiędzy innymi stylami myślenia,
- nabierzesz większego dystansu do dzielących nas różnic w sposobie postrzegania świata,
- nauczysz się, jak konstruować lepiej dopasowane komunikaty do różnych stylów myślenia uczniów.
- Informacje dodatkowe:
- forma prowadzenia zajęć: wykład, ćwiczenia, feedback,
- ilość uczestników: grupa od 15 do 30 osób,
- czas szkolenia: 4 godz. lekcyjne? 4x 45min,
Wariant I :
- grupa od 15 do 30 osób,
- autodiagnoza własnego stylu myślenia oraz działania,
- ćwiczenia-praca zespołowa oraz indywidualna uczestników,
- feedback – omówienie korzyści wynikających ze znajomość własnego stylu myślenia w relacji z uczniem, rodzicem,
- cena: dla 15 osób ? 2.000 tyś./netto/, dla 30 osób ? 3.000 tyś./netto/
Wariant II :
- grupa od 15 do 30 osób,
- autodiagnoza własnego stylu myślenia oraz działania,
- ćwiczenia-praca zespołowa oraz indywidualna uczestników,
- token- badanie psychometryczne wraz z indywidualnym raportem stylu myślenia oraz działania,
- feedback ? omówienie korzyści wynikających ze znajomości własnego stylu myślenia w relacji z uczniem, rodzicem,
- indywidualna sesja coachingowa – 0,45 min.
- cena: dla 1 osoby-500 zł/netto/.
Wariant II odbywa się w trybie dwudniowym. W trakcie pierwszego dnia odbywa się warsztat, a w trakcie drugiego ? indywidulane sesje coachingowe dla każdego uczestnika.
- Wykładowcy :
Beata Belska- Klekowicka- pedagog, certyfikowany trener FRIS?, dyplomowany coach, trener rozwoju osobistego, doradca zawodowy, edukator seksualny.
Patrycja Gorczyca ? coach International Coach Federation, trener Certyfikowany FRIS?, Trener Metody Biegun 10 Kroków Marka Kamińskiego, Trener Wspomagania dla oświaty.
G. Dolya. i N.Veraksy
DEE166
Program ?Klucz do uczenia się?, oparty na teorii Lwa Wygotskiego zapewniający holistyczne podejście do rozwoju dziecka realizowany już przez kilkaset placówek przedszkolnych w Polsce. Nadrzędnym celem programu jest nauczanie dzieci myślenia i sposobów uczenia się. Program posiada pełną obudowę do realizacji zajęć z dziećmi (scenariusze, pomoce dydaktyczne dla nauczyciela i dzieci). Ważną cechą proponowanych w programie zajęć jest ich zabawowa forma, która angażuje i motywuje dzieci. Szczególną rolę w zajęciach odgrywają procesy społeczne wspierające rozwój ? dzieci uczą się w drodze wspólnej dyskusji, grupowego wnioskowania, współpracy, wzajemnej pomocy i akceptacji. Szczegółowe informacje na temat Programu ?Klucz do uczenia się? znajdują się na stronie http://www.kluczdouczeniasie.pl/pl/.
L. godz. 4
DEE166
Kilka edycji w obszarach edukacji: matematycznej, językowej, środowiskowej.
L. godz. 4
DEE165
L. godz. 4
DEE164
Kilka edycji (utwory dopasowane wg potrzeb i zainteresowań uczestników).
L. godz. 4
DEE163
L. godz. 4
DEE162
4 edycje opracowane w obszarach tematycznych wg pór roku
L. godz. 4
DEE160
Cel warsztatu:
- poznanie psychologiczno-pedagogicznych podstaw stosowania w resocjalizacji i terapii metody dramy w oparciu o wiedzę teoretyczną,
- praktyczne działania własne z wykorzystaniem wybranych technik i strategii dramowych,
- poznanie struktury wybranych projektów oraz zasad pracy z młodzieżą o specjalnych potrzebach.
L. godz. 12 (3 x 4h). Adresat: nauczyciele, wychowawcy, pracownicy ośrodków szkolno-wychowawczych oraz domów dziecka, osoby zainteresowane wykorzystaniem arteterapeutycznych form pracy z młodzieżą, animatorzy kultury.
DEE159
Cel warsztatu:
- poznanie psychologiczno-pedagogicznych podstaw pracy metodą dramy w tym różnic pomiędzy dramą a psychodramą,
- praktyczna praca wybranymi technikami i strategiami dramowymi, poznanie własnej gotowości do pracy metodami opartymi na przeżyciu.
L. godz. 16 (4 x 4h)
Adresat: nauczyciele wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, wychowawcy, studenci kierunków pedagogicznych, pracownicy ośrodków szkolno-wychowawczych oraz domów dziecka.
DEE158
Cel warsztatu:
- przestawienie teoretycznych założeń logorytmiki oraz wynikających z nich implikacji dla praktyki pedagogicznej (cechy wspólne muzyki, mowy i ruchu),
- praktyczna praca wybranymi technikami logorytmiki oraz poznanie przykładów zabaw i ćwiczeń ruchowych, słowno-ruchowych oraz rozwijających inwencję twórczą dzieci.
L. godz. 8 (2 x 4h)
Adresat: nauczyciele wychowania przedszkolnego, logopedzi, oligofrenopedagodzy, osoby prowadzące zajęcia korekcyjno-wyrównawcze.
w wieku przedszkolnym
DEE157
Cel warsztatu: przedstawienie w czasie praktycznych działań zabaw dramowo-teatralnych zasad prowadzenia zajęć teatralnych w sposób zgodny z potrzebami i możliwościami rozwojowymi małego dziecka, a więc przedkładający rozwój ekspresji nad ?odgrywanie? gotowych scenariuszy, oparty na nadnaturalnej potrzebie ruchu oraz integrowaniu pracy zmysłów, stymulujący rozwój myślenia narracyjnego.
L. godz. 4
Adresat: nauczyciele wychowania przedszkolnego, studenci pedagogiki wczesnoszkolnej, animatorzy kultury.
DEE156
Cel warsztatu:
- rola zmysłów, w tym integracji bodźców różnych modalności w uczeniu się,
- praktyczna praca wybranymi technikami dramy oraz elementami muzykoterapii i logorytmiki,
- zasady organizowania aktywności muzycznej, ruchowej opartej na słowie w sposób otwarty.
L. godz. 4
Adresat: nauczyciele, oligofrenopedagodzy, studenci kierunków pedagogicznych, animatorzy kultury
DEE155
L. godz. 4
DEE154
Zagadnienia: wprowadzenie ? tańce integracyjne w pracy z grupą, tańce integracyjne, pląsy i zabawy przy muzyce, edukacja przez ruch ? Doroty Dziamskiej, wspólna wymiana doświadczeń, wrażeń.
L. godz. 4
DEE153
Zagadnienia: metody i narzędzia do redukcji zachowań niepożądanych, integracja dzieci z autyzmem z dziećmi typowo rozwijającymi się w przedszkolu i w szkole, plany aktywności i łańcuchy zachowań.
L. godz. 4
DEE152
Zagadnienia: rola ruchu w rozwoju dziecka, rytmiczne ćwiczenia grafomotoryczne, postrzeganie samego siebie, kirigami.
L. godz. 4
DEE150
Zagadnienia:
- objawy zaburzeń płynności.
- metody pomocy dziecku.
L godz. 4
Adresaci: nauczyciele przedszkoli, pracownicy żłobków, domów dziecka.
DEE149
Zagadnienia:
- dziecko z opóźnionym rozwojem mowy o różnej etiologii.
- metody wspomagania rozwoju mowy.
L godz. 4
DEE148
Zagadnienia:
- zaburzenia mowy u dziecka w wieku przedszkolnym /opóźniony rozwój mowy, alalia, afazja, SLI, niepłynności mówienia/.
- metody pomocy dziecku z zaburzoną komunikacją językową.
L. godz. 8 (2×4)
Uwaga: temat może być realizowany jako dwa osobne
DEE147
Zagadnienia:
- percepcja słuchowa ? podstawowe pojęcia.
- konsekwencje zaburzeń percepcji słuchowej.
- przykłady zabaw i ćwiczeń percepcji słuchowej.
L godz. 4-5
Adresaci: nauczyciele przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej, logopedzi
DEE144
Zagadnienia: metody pomocy dziecku z zaburzoną komunikacją językową.
L godz. 4
DEE143
Zagadnienia: zaburzenia mowy u dziecka w wieku przedszkolnym /opóźniony rozwój mowy, alalia, afazja, SLI, niepłynności mówienia/.
L godz. 4
DEE142
Zagadnienia:
- Percepcja słuchowa ? podstawowe pojęcia.
- Konsekwencje zaburzeń percepcji słuchowej.
- Przykłady zabaw i ćwiczeń percepcji słuchowej.
L godz. 4
Adresaci: nauczyciele przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej, logopedzi
DEE134
Zagadnienia:
-
- Omówienie narzędzi badawczych służących opisowi współpracy przedszkola z rodzicami w różnych aspektach działalności przedszkola.
- Określanie wartości i celów oraz sposobów ich osiągnięcia.
- Omówienie form i metod współpracy i wspierania rodziców w przedszkolu.
- Konstrukcja Planu współpracy z rodzicami.
- Wybór do Rad Rodziców zgodnie o obowiązującymi aktami prawnymi.
L. godz. 4.
DEE126
Zagadnienia:
- opracowanie koncepcji pracy dla danego przedszkola
- omówienie działań związanych z koncepcją pracy
- zasady konstruowania koncepcji pracy
- określanie wartości i celów oraz sposobów ich osiągnięcia.
L. godz. 5 – 8 (w zależności od zakresu tematycznego koncepcji, możliwość podziału na dwa dni)
DOP210
Zagadnienia:
- rola informacji zwrotnej w komunikacji z pracownikami.
- metody udzielania informacji zwrotnych.
- relacje: nauczyciel ? dyrektor, pracownik ? dyrektor, rodzic ? dyrektor.
- praktyczne działania.
L. godz. 4
DOP207
Zagadnienia:
- diagnoza potrzeb szkoły.
- nastawienie na kluczowe kompetencje w nadzorze pedagogicznym.
- plan wspomagania nauczycieli w oparciu o kompetencje kluczowe (arkusze obserwacji, dobór szkoleń
i wewnątrzszkolnego doskonalenia).
L. godz. 4
DOP206
Celem szkolenia jest przygotowanie do realizacji procesu rozwijania kompetencji kluczowych.
Uczestnicy szkolenia:
- pogłębią informacje ba temat kompetencji kluczowych,
- poznają wpływ rozwoju kompetencji kluczowych na proces uczenia się uczniów.
- dowiedzą się jak realizować zadania związane z rozwojem kompetencji kluczowych z wykorzystaniem dobrych praktyk.
L. godz. 4
DOP205
Zagadnienia:
– omówienie specjalnych potrzeb z godnie z rozporządzeniem,
– dokumentacja,
– działania wewnątrz szkolne,
– współpraca z środowiskiem /rodzina, instytucja/.
L. godz. 4
DOP204
Zagadnienia:
- jak stworzyć szkołę otwartą dla wszystkich?
- tworzenie ipetu i wopfu.
- zespoły wychowawcze i spotkania z rodzicami uczniów niepełnosprawnych.
- dostosowania wymagań edukacyjnych.
L. godz. 4
DOP203
Zagadnienia:
- jak interpretować opinie i zalecenia poradni psychologiczno ? pedagogicznych?
- dostosowania form i metod pracy.
- jak efektywnie dostosować wymagania edukacyjne?
- obowiązująca dokumentacja.
L. godz. 4
DOP202
Zagadnienia:
- czym są kompetencje kluczowe?
- rola kompetencji kluczowych w nauczaniu.
- kompetencje kluczowe w podstawie programowej.
- diagnoza potrzeb szkoły w zakresie wspomagania realizacji kompetencji kluczowych.
- co dalej?
L. godz. 4
DOP201
Zagadnienia:
- współpraca z zespołu nauczycielskiego w pracy wychowawczej.
- praca wychowawcza z klasą.
- indywidualna praca wychowawcza z uczniem.
- współpraca z rodzicami.
L. godz. 4
DOP200
Zagadnienia:
– wzmacnianie roli szefa zespołu
– style kierowania
– zestaw skutecznych narzędzi szefa
L. godz. 4
DOP199
Zagadnienia:
– mentoring a coaching
– nauczyciel w roli mentora
– korzyści płynące z mentoringu
L. godz. 4
DOP198
Zagadnienia:
– zasady budowania i wzmacniania relacji w zespole
– konstruktywne rozwiązywanie problemów w zespole
– narzędzia skutecznej komunikacji
L. godz. 4
DOP197
Zagadnienia:
– poznanie zasad budowania skutecznych relacji z rodzicami
– narzędzia skutecznej komunikacji interpersonalnej
– metody skutecznego rozwiązywania problemów
L. godz. 4
DOP196
Celem szkolenia jest wyposażenie nauczycieli, pedagogów, psychologów, doradców zawodowych w wiedzę
z zakresu organizacji doradztwa zawodowego w szkole zarówno w klasach VII, VIII, jak i na poszczególnych etapach edukacyjnych.
Uczestnicy szkolenia:
- poznają przepisy prawa regulujące organizację doradztwa zawodowego w szkole;
- zapoznani zostaną z podstawowymi materiałami, pomocami, stronami internetowymi dotyczącymi doradztwa zawodowego;
- opanują umiejętność tworzenie programów z zakresu doradztwa zawodowego (VII, VIII klasy SP);
- poznają zasady tworzenia wewnątrzszkolnego programu doradztwa zawodowego
Metody: wykład, dyskusja, praca w grupach
Materiały szkoleniowe: wykaz aktów prawnych, stron internetowych, wzór wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego
L. godz. 5
DOP195
Celem szkolenia jest wyposażenie nauczycieli w wiedzę i umiejętności z zakresu pomocy psychologiczno ? pedagogicznej.
Uczestnicy szkolenia:
- poznają przepisy prawa regulujące organizację pomocy psychologiczno ? pedagogicznej;
- nabędą umiejętności dokumentowania pomoc psychologiczno ?pedagogiczną;
- poznają rodzaje udzielanej pomocy psychologiczno ? pedagogicznej;
- opanują procedurę organizacji pomocy psychologiczno ?pedagogicznej;
- poznają dobre praktyki w zakresie ppp
Metody: wykład, dyskusja
Materiały szkoleniowe: wykaz aktów prawnych, przykłady dokumentów
L. godz. 4
DOP194
Celem szkolenia jest zwrócenie uwagi pracowników placówek oświatowych na to, jak działania z zakresu public relations (PR) wpływają na pozycję oraz wizerunek szkół i przedszkoli.
Uczestnicy szkolenia:
– poznają reguły współpracy z mediami
– zdiagnozują potencjał wizerunkowy szkoły/przedszkola
– zaznajomią się z zasadami tworzenia strategii PR
L. godz. 4
DOP193
Zagadnienia: metody i techniki diagnozowania (lateralizacji, grafomotoryki, pamięci, koncentracji uwagi, orientacji przestrzennej i koordynacji ruchowej, analizatora słuchowego, słuchu fonemowego, analizatora wzrokowego, koordynacji wzrokowo-ruchowo słuchowej), zabawy i gry diagnozujące.
L. godz. 4
DOP192
Zagadnienia:
- co to są specjalne potrzeby edukacyjne, pomoc psychologiczno-pedagogiczna ? poradnik dla rodziców, nauczycieli (wczesne wspomaganie rozwoju, kiedy otrzymujemy pomoc psychologiczno-pedagogiczną – zasady, twoje dziecko ma opinię PPP – i co dalej, twoje dziecko nie ma opinii PPP – i co dalej, twoje dziecko ma orzeczenia o kształceniu specjalnym – i co dalej, ważna dokumentacji),
- model pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych: uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania, w uczeniu się matematyki, z upośledzeniem w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym, z uczniem z autyzmem, z zespołem Aspergera, uczniem z ADHD, szczególnie uzdolnionym, niedostosowanym społecznie lub zagrożonym niedostosowaniem, z niepełnosprawnością sprężoną, z uczniem niesłyszącym lub słabo słyszącym, niewidomym lub słabo widzącym, z niepełnosprawnością ruchową, z afazją.
- materiały pomocnicze dla nauczycieli i rodziców.
L. godz. 4
jako forma wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych
DOP191
Zagadnienia:
- indywidualny Program Edukacyjno Terapeutyczny, Arkusz Wielospecjalistycznej Oceny Sytuacji Dziecka ? przykład, omówienie,
- zadania nauczycieli, pedagoga oraz specjalistów zgodnie z rozporządzeniami oraz
- z praktyki dnia codziennego,
- metody i techniki pracy z uczniem upośledzonym w stopniu lekkim referat, prezentacja metod na konkretnych pomocach,
- program rewalidacji, konspekt zajęć rewalidacji indywidualnej – przykład, omówienie.
L. godz. 4
DOP190
Zagadnienia:
- metody wspomagające rozwój dziecka – elementy pracy metodami Sherborne, Dennisona, Relaksacji, techniki arteterapii, bajki terapeutyczne, pedagogika zabawy,
- ABC przydatnej dokumentacji ? omówienie rozporządzeń przykłady konspektów zajęć, planów pracy,
- jak czytać opinie PPP ? dysleksja, dziecko o niższym ilorazie inteligencji, zaburzenia
i odchylenia rozwojowe itp., co to takiego omówienie, pokaz na pomocach dydaktycznych sposobów pracy z uczniem, - socjometria, metody projekcyjne jako przykład poznania ucznia i zespołu klasowego,
- style ucznia oraz rodzaje inteligencji ? jak zrozumieć ucznia,
- prezentacja techniki czytania i pisania metodą J. Baran ?Wprawki w czytaniu? gwarancją sukcesu.
L. godz. 4
DOP188
Zagadnienia:
-
zadania nauczyciela wspierającego,
-
co nauczyciel wspierający o niepełnosprawności wiedzieć powinien?
-
organizacja pracy,
-
przygotowywanie kart pracy – wypracowanie podczas zajęć przykładowych kart pracy,
-
jak integrować środowisko klasowe i szkolne – przykładowe scenariusze zajęć, tematyka filmów do wykorzystania na zajęciach, współpraca z rodzicami, imprezy klasowe i szkolne, wycieczki,
-
jak prowadzić zajęcia rewalidacyjne – jak czytać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, program pracy, ocena pracy zajęć, pomoce dydaktyczne,
-
przykłady dobrej praktyki. wymiana doświadczeń.
L. godz. 4
DOP185
Zagadnienia:
-
obowiązki nauczyciela w świetle ustawy o systemie oświaty,
-
obowiązki nauczyciela w świetle ustawy o systemie oświaty,
-
obowiązki nauczyciela w świetle karty nauczyciela,
-
odpowiedzialność dyscyplinarna nauczyciela w świetle karty nauczyciela – kary dyscyplinarne,
-
przykłady uchybień godności zawodu nauczyciela lub obowiązkom opisanym w artykule 6. karty nauczyciela,
-
odpowiedzialność dyscyplinarna nauczyciela w świetle karty nauczyciela ? komisje dyscyplinarne,
-
odpowiedzialność cywilna nauczyciela,
-
odpowiedzialność karna nauczyciela,
-
obowiązki wiążące się z powzięciem wiedzy o okolicznościach świadczących,
-
demoralizacji o popełnieniu czynu karalnego przez nieletniego,
- okoliczności świadczących o demoralizacji nieletniego opisane w ustawie,
o postępowaniu w sprawach nieletnich, - nauczyciel jako funkcjonariusz publiczny,
- podwójny wymiar ochronny prawa karnego w stosunku do funkcjonariusza publicznego.
L. godz. 4
DOP184
Zagadnienia: określanie celu, przedmiotu i pytań badawczych, formułowanie kryteriów ewaluacji, ustalanie metod badawczych, konstruowanie narzędzi badawczych, analiza zebranych informacji ? dobre praktyki, formułowanie wniosków z badań: odwołanie się do kryteriów – mocne i słabe strony, określanie rekomendacji, opracowywanie raportu ? jako zaproszenia do dyskusji.
L. godz. 4
DOP179
Zagadnienia:
- uczestnicy analizują zmiany w przepisach dotyczących pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- uczestnicy zapoznają się z zasadami kształcenia uczniów niepełnosprawnych
w szkole/ placówce ogólnodostępnej, - uczestnicy szacują warunki, jakie ich szkoła/placówka spełnia w zakresie kształcenia uczniów ze SPE,
- podejmują dyskusję o kierunkach i zakresie niezbędnych zmian.
L. godz. 4.
DOP170
Zagadnienia:
- organizacja zespołu nauczycieli,
- co nauczyciele mogą zrobić, aby zwiększyć szansę na poprawę sytuacji w szkole?
- narzędzia wspólnego rozwiązywania problemów: protokół spostrzeżeń,
- zespoły nauczycielskie a zespoły uczniowskie,
- rola i zadania zespołów w ewaluacji.
L. godz. 4
DOP125
Zagadnienia (zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi):
- zasady przetwarzania danych osobowych,
- obowiązki zakładu pracy jako instytucji przetwarzającej dane osobowe,
- prawo do kontroli ochrony danych osobowych przez osoby, których dane są przetwarzane,
- rola administratora danych i administratora bezpieczeństwa informacji,
- zasady i zakres kontroli sprawowanej przez GIODO,
- dokumentacja przetwarzania i ochrony danych ? wzory dokumentów.
L. godz. 4
DNW239
Cel ogólny:
zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do samodzielnego wykorzystania metody projektu edukacyjnego
w procesie nauczania.
Zagadnienia:
- metoda projektu edukacyjnego ? przypomnienie podstawowych wiadomości
- poznanie wybranych narzędzi nowoczesnej technologii przydatnych w realizacji projektu edukacyjnego
- zainicjowanie projektu. podział zadań. spisanie kontraktu
- realizacja kolejnych etapów projektu z uwzględnieniem nowoczesnej technologii
- zbieranie i opracowywanie materiałów przez uczestników projektu
- przygotowanie narzędzi do podsumowania i oceny projektu
- przygotowanie prezentacji efektów pracy
- ewaluacja projektu
Adresat: nauczyciele, którzy będą w praktyce nauczać metodą projektu edukacyjnego i posługują się komputerem przynajmniej w stopniu podstawowym.
L. godz. 4
DNW238
Zagadnienia: efektywna integracja zespołu klasowego, skuteczna komunikacja werbalna i pozawerbalna, techniki aktywnego słuchania, umiejętne przyjmowanie krytyki i pochwał, techniki asertywne w pracy wychowawczej, radzenie sobie z emocjami, techniki antystresowe, kształtowanie własnego wizerunku i właściwa autoprezentacja, umiejętność współpracy w grupie, rozwiązywania konfliktów (negocjacje, mediacje), wywieranie pożądanego wpływu na innych, przeciwdziałanie nietolerancji
i dyskryminacji. Istnieje możliwość wyboru jednego obszaru.
L. godz. 4-20
DNW237
Celem szkolenia jest przygotowanie nauczycieli do tworzenia innowacji pedagogicznych i udzielenia odpowiedzi na pytanie kluczowe ?Po co (w) szkole innowacje??
Uczestnicy szkolenia:
poznają podstawy prawne związane z innowacjami,
- przeprowadzą rozważania terminologiczne i relacje między nimi: kreatywność, twórczość, innowacja,
- dowiedzą się o rodzajach innowacji pedagogicznych,
- poznają proces tworzenia i wdrażania innowacji oraz ich przykłady.
L. godz. 4
DNW236
Szkolenie RP z całości nowej podstawy lub warsztaty dla nauczycieli fizyki i chemii.
Celem szkolenia jest przygotowanie do pracy w nowej zreformowanej szkole średniej w zakresie przedmiotów ogólnokształcących.
Uczestnicy szkolenia:
- dowiedzą się o ramowych planach nauczania;
- poznają zapisy w nowej podstawie programowej dla szkół średnich:
- czteroletniego liceum ogólnokształcącego,
- pięcioletniego technikum,
- dwuletniej branżowej szkoły II stopnia, zarówno dla uczniów będących absolwentami branżowej szkoły
I stopnia, którzy ukończyli gimnazjum oraz tych kończących ośmioletnią szkołę podstawową, - zastosują uzasadnienia i zalecenia występujące w dokumentach związanych z podstawą programową
w prowadzonych przez siebie zajęciach dydaktycznych.
L. godz. 4
DNW235
Zagadnienia:
przybliżenie metody wychowania, struktury rodziny ,otoczenia, mediów, polityki społecznej
i ich wpływ na kształtowanie wartości u dzieci.
Warsztaty prowadzone są innowacyjną metodą sketchnotingu dlatego nauczyciel wprowadzony zostaje
w podstawy myślenia wizualnego
Adresat: Rady Pedagogicznych lub grup nauczycieli różnych przedmiotów na wszystkich poziomach edukacyjnych
L. godz. 4
DNW234
Zagadnienia:
mapy myśli alternatywna metoda pracy na lekcji, forma rozwijania kreatywności ucznia i nauczyciela. Nauczyciel poznaje sposoby notowania wizualnego -graficznego. Poznaje rożne formy graficzne.
Metodę można wykorzystać na wszystkich przedmiotach, szczególnie u ucznia z deficytem uwagi.
Warsztaty prowadzone są innowacyjną metodą sketchnotingu dlatego nauczyciel wprowadzony zostaje
w podstawy myślenia wizualnego.
Adresat: Rady Pedagogicznych lub grup nauczycieli różnych przedmiotów na wszystkich poziomach edukacyjnych
L. godz. 4
DNW233
Zagadnienia:
przyczyny niepowodzeń i sukcesów dziecka/ucznia
Warsztaty prowadzone są innowacyjną metodą sketchnotingu dlatego nauczyciel wprowadzony zostaje
w podstawy myślenia wizualnego.
Adresat: Rady Pedagogicznych lub grup nauczycieli różnych przedmiotów na wszystkich poziomach edukacyjnych
L. godz. 4
DNW232
Zagadnienia:
Portret nauczyciela jego wpływ na postawę ucznia
Adresat: Rady Pedagogicznych lub grup nauczycieli różnych przedmiotów na wszystkich poziomach edukacyjnych
L. godz. 4
DNW231
Zagadnienia: diagnoza sytuacji szkolnej, domowej i rówieśniczej ucznia, powody niechęci do szkoły, zaniżona motywacja, zwiększanie poczucie bezpieczeństwa ucznia w domu i szkole, skuteczne motywowanie uczniów
L. godz. 4-6
DNW230
Zagadnienia: diagnoza pedagogiczna uczniów, motywacja, style uczenia, skuteczności osiągania efektów kształcenia
L. godz. 4-6
DNW229
Zagadnienia: konflikty i sposoby ich rozwiązywania, wymuszenia i uległość, negocjacje, mediacje, zasady mediacji i jej etapy, zegar mediacyjny, prowadzenie mediacji.
L. godz. 4-6
DNW227
Zagadnienia: konflikty i ich rodzaje, sposoby rozwiązywania konfliktów i ich skutki, negocjacje, mediacje, sądy polubowne
L.4-6
DNW226
Zagadnienia: konserwatywne sposoby wymuszania uległości w szkole, demonstrowanie autorytetu i prawa do władzy (postawa, układ ciała, terytorium i przestrzeń osobista, prawo własności, dotykanie, kontakt wzrokowy, uśmiech, kierowanie rozmową, gesty), istota autorytetu, władza, perswazja, rola i stanowisko, stosunki między nauczycielem a uczniem, znacznie pierwszych lekcji, ingerencja w zachowania uczniów, organizacja i planowanie działań dyscyplinujących
L. godz. 4-6
DNW225
Zagadnienia: preferowany styl wychowania a jego efekty, jak być osobą znaczącą do dziecka, potrzeby i ich zaspakajanie przez rodziców i dzieci, inicjatywy, granice, sytuacje trudne i reguły postępowania w nich
L. godz. 4-6
DNW224
Zagadnienia: integracja, komunikacja, praca zespołowa, moje i twoje opinie, prawa człowieka, sposoby przeciwdziałania dyskryminacji.
DNW223
Zagadnienia: komunikacja, aktywne słuchanie, różnorodność priorytetów i wartości w życiu, techniki asertywne w praktyce szkolnej
L. godz. 4-6
DNW222
Zagadnienia: by chciało się tak, jak się nie chce, istota i rodzaje motywacji, rozpoznawanie sytuacji wymagających zmian, techniki motywacyjne wprowadzania zmian, bieżąca i okresowa kontrola, nagradzanie.
L. godz. 4-6
DNW221
Zagadnienia: istota motywacji, komunikacja, sprawne unikanie barier komunikacyjnych, rodzaje inteligencji, umiejętny dobór form i metod pracy, preferowane style uczenia się uczniów , mnemotechniki , nowoczesne metody aktywne
L. godz. 4-6
DNW220
Zagadnienia: stawianie granic, system kar i nagród, wyrażanie emocji, nazywanie uczuć, istota motywacji, wypracowanie pomysłów/ narzędzi na lekcje wychowawcze, obraz oczekiwanych postaw uczniów, zadania szkoły i nauczycieli , sylwetka absolwenta
L. godz. 4-6
DNW219
Zagadnienie: preferencje sensoryczne uczniów i nauczycieli, style uczenia, metody aktywne w nauczaniu
(drzewko decyzyjne, metaplan, metoda trójkąta, webquesty, linie czasu, metoda 665)
L. godz. 4-6
DNW218
Zagadnienia: kryteria oceniania, aktywizacja procesów rozwoju uczniów, kształtowanie postaw, badanie osiągnięć edukacyjnych, odwrócone nauczanie, ocenianie kształtujące, skuteczne motywowanie uczniów, postawa aktywnego zaangażowania się uczniów, ocena stanu oczekiwań i wartości
L. godz. 4-6
DNW214
Zagadnienia:
- elementy oceniania kształtującego ? cele, pytania kluczowe, kryteria oceniania, informacja zwrotna, samoocena
i ocena koleżeńska. - jak pracować ok?
- zapisy w dokumentach szkolnych i umocowanie ok w prawie.
- dobre praktyki, czyli jak pracować ok i nie zwariować ?.
L. godz. 4
DNW213
Zagadnienia: uczestnicy zdobędą wiedzę na temat roli żywej narracji w rozwoju dziecka oraz pomysły, wskazówki
i inspiracje do tworzenia wspierającej przestrzeni opowiadania dziecku i z dzieckiem.
Adresat: nauczyciele wychowania przedszkolnego oraz rodzicie dzieci w wieku przedszkolnym.
L. godz. 4
DNW213
Zagadnienia:
- Mnemotechniki i metody aktywizujące uczniów – ćwiczenia warsztatowe.
- Afiramacje, samospełniające się proroctwo w praktyce.
- Aktywizujące metody uczenia jako sposób motywowania uczniów.
- Różnorodne „triki” i techniki pomocne w uczeniu się.
L. godz. 4
DNW212
Zagadnienia: Uczestnicy zdobędą wiedzę na temat potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka w tym wieku oraz implikacji dla praktyki wprowadzania do nauki pisania. Praktyczne działania wzbogacone zostaną użyciem konkretnego narzędzia-autorskiego materiału narracyjno-wizualnego do nauki pisania.
Adresat: nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej.
L. godz. 4
DNW212
Zagadnienia:
- Co to są aktywizujące metody nauczania.
- Rodzaje metod aktywizujących.
- Metody wspierające rozwój ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
- Prezentacja pomocy i sposób wykorzystania w codziennej pracy z uczniem.
L. godz. 4
DNW211
Zagadnienia: uczestnicy poznają w czasie praktycznych działań wybrane techniki i strategie metody dramy, psychologiczno-pedagogiczne podstawy jej stosowania , w tym cele i zasady pracy z dziećmi i młodzieży.
Adresat: nauczyciele wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej, świetlicy, animatorzy kulturalni, studenci kierunków pedagogicznych
L. godz. 12 (3h x 4 spotkania) lub L. godz. 4 (w zależności od oczekiwań uczestników)
DNW211
Zagadnienia:
- Motywacja i jej rola w osiąganiu sukcesu.
- Style uczenia się, inteligencje wielorakie, jako formy poznania ucznia.
- Metody aktywizujące uczniów ? ćwiczenia praktyczne.
DNW210
Zagadnienia: Uczestnicy poznają w czasie praktycznych działań wybrane techniki i strategie metody dramy, psychologiczno-pedagogiczne podstawy jej stosowania, cele i zasady wykorzystania dramy w edukacji i terapii.
W zależności od struktury warsztatu potrzebne mogą być bloki techniczne format A3,
pastele suche i farby akwarelowe
Adresat: nauczyciele wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej, świetlicy, animatorzy kulturalni, studenci kierunków pedagogicznych
L. godz. 12 (3h x 4 spotkania)
DNW210
Zagadnienia:
- Uczeń zdolny, jak go rozpoznać?
- Metody i formy pracy z uczniem zdolnym.
- Motywacja ucznia zdolnego.
L. godz. 4
DNW209
Zagadnienia:
- Niepełnosprawni intelektualnie w stopniu lekkim możliwości i ograniczenia.
- Dokumentacja, plany pracy z uczniem w trakcie rewalidacji.
- Metody i formy pracy z uczniem upośledzonym ? praktyczne przykłady.
L. godz. 4
DNW209
Zagadnienia: Uczestnicy zdobędą wiedzę na temat roli obrazu w rozwoju dziecka, w tym ekspresji plastycznej, czynników wspierających i hamujących twórczość dziecka oraz wpływ mediów na rozwój emocjonalny, społeczny i poznawczy.
Adresat: nauczyciele wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej, świetlicy, animatorzy kulturalni, studenci kierunków pedagogicznych, rodzice dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
L. godz. 4 (z opcją kontynuacji)
Zagadnienia:
- Pedagogika zabawy.
- Gry edukacyjne.
- Dysleksja i dysgrafia – metody przezwyciężania trudności.
- Metoda sylabowa i wprawki w czytaniu służące doskonaleniu czytania.
- Grafomotoryka, ćwiczenia funkcji poznawczych w praktycznym działaniu.
L. godz. 4
DNW208
Zagadnienia: warsztat ma charakter całkowicie praktyczny i jest skierowany zarówno do osób, które lubią śpiewać, muzykować, jak i do tych, które pragną odnaleźć odwagę by to robić. Uczestnicy zdobędą wiedzę na temat wpływu muzyki
i muzykowania z dzieckiem na jego rozwój emocjonalny, społeczny i intelektualny człowieka, wykorzystania muzyki
w edukacji i terapii (muzykoterapii) oraz elementarną wiedzę na temat doboru materiału muzycznego do wieku rozwojowego dziecka.
Adresat: nauczyciele wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej, świetlicy, animatorzy kulturalni, studenci kierunków pedagogicznych, rodzice dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
L. godz. 4 (z opcją kontynuacji)
DNW207
Celem szkolenia będzie kształtowanie umiejętności w zakresie korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) oraz wzbogacenie warsztatu pracy nauczyciela. Zalecane posiadanie własnego sprzętu (laptop, tablet, telefon) oraz dostęp do internetu. (Zajęcia mogą odbywać się w sali wyposażonej w komputery).
Uczestnicy szkolenia:
- poznają QR kody – odczytywanie przy pomocy skanerów i tworzenie dla potrzeb pracy
z młodzieżą, - wykorzystają aplikacje internetowe do tworzenia nowych narzędzi wykorzystywanych na zajęciach lekcyjnych i nie tylko: tworzenie krzyżówek, gier i zabaw edukacyjnych o charakterze interaktywnym.
dowiedzą się, w jaki sposób praktycznie zastosować TIK na zajęciach ze współczesnym uczniem.
L. godz. 4
DNW207
Zagadnienia:
- Metody i formy pracy z uczniami o różnych problemach edukacyjnych.
- Metody motywujące uczniów do przezwyciężania trudności.
- Norma a brak normy w realiach szkolnych.
- Diagnozowanie uczniów ? omówienie różnych technik i testów.
L. godz. 4
DNW206
Celem szkolenia jest wyposażenie nauczycieli w narzędzia, które zapewnią utrzymanie porządku i dyscypliny podczas lekcji. Właściwe relacje z grupami uczniowskimi ułatwiają realizację celów dydaktycznych, wpływają na zwiększenie efektywności pracy oraz gwarantują przyjazną i bezpieczną atmosferę.
Uczestnicy szkolenia:
– poznają zasady nawiązywania relacji z uczniami
– przećwiczą techniki modelowania zachowań uczniów
– zapoznają się ze sposobami budowania autorytetu nauczyciela
L. godz. 4
DNW206
Zagadnienia:
- Ocena stanu bezpieczeństwa placówki i jej elementy.
- Ankietowanie i wstępne diagnozowanie bezpieczeństwa dzieci w szkole.
- Działania szkoły, metody pracy z uczniami w ramach działań profilaktycznych.
- Program profilaktyczny: współpraca z instytucjami, formy pracy z uczniami.
L. godz. 4
DNW206
Celem szkolenie jest przygotowanie do pracy ze współczesnym uczniem poprzez planowanie dobrej lekcji, na której każdy uczy się efektywnie.
Uczestnicy szkolenia:
- poznają czynniki wpływające na proces uczenia się współczesnego ucznia,
- dowiedzą się, w jaki sposób przygotować się do pracy z pokoleniem cyfrowców,
- wejdą w rolę ucznia i jego potrzeb edukacyjnych,
- zaplanują przebieg ciekawej lekcji poprzez stworzenie przykładowych scenariuszy zajęć.
L. godz. 4
DNW206
Opis szkolenia:
Szkolenie ma celu przekazanie Państwu wiedzy w jaki sposób wykorzystywać media w pracy z uczniami. Powiemy Państwu jaką rolę w edukacji odgrywają media oraz jak duży wpływ mają na rozwój dziecka.
Zagadnienia:
- kanały komunikacyjne w szkole, wpływ komunikacji werbalnej i niewerbalnej
- rola mediów w edukacji, przygotowanie do życia w społeczeństwie informacyjnym
- tworzenie środowiska medialnego w nauczaniu
- obszary zastosowań tik w nauczaniu, komputer jako element procesu dydaktycznego, rola nauczyciela, rola ucznia
- komputerowe gry dydaktyczne
- wpływ multimediów na rozwój dzieci, korzyści i zagrożenia komputera/internetu, zapobieganie negatywnym skutkom korzystania
L. godz. 4-5
DNW218
Zagadnienia: kryteria oceniania, aktywizacja procesów rozwoju uczniów, kształtowanie postaw, badanie osiągnięć edukacyjnych, odwrócone nauczanie, ocenianie kształtujące, skuteczne motywowanie uczniów, postawa aktywnego zaangażowania się uczniów, ocena stanu oczekiwań i wartości
L. godz. 4-6
DNW204
Zagadnienia:
- jak mobilizować uczniów do nauki? ? misja współczesnego nauczyciela, układ lekcji, tempo pracy, spiralny układ materiału;
- jak angażować uczniów do nauki? ? przykłady wybranych metod;
- jak uczyć współpracy? ? wybrane metody pracy w grupach;
- jak sprawdzać wiadomości i oceniać? ? ocenianie sumujące i ocenianie kształtujące;
- jak zadawać prace domowe? ? sposoby zadawania prac domowych.
L. godz. 4
DNW203
Zagadnienia:
- misja współczesnego nauczyciela, zmiany w roli nauczyciela, jak motywować uczniów do nauki?
- wprowadzenie do systemu oceniania kształtującego,
- stawianie celów lekcji jako narzędzie regulacji pracy nauczyciela i ucznia,
cele a kryteria (NACOBEZU), bilans korzyści i kosztów stawiania celów według zasad oceniania kształtującego, sposób formułowania celów i kryteriów sukcesu, - techniki zadawania pytań,
- rozróżnienie oceniania kształtującego od sumującego, stosowanie informacji zwrotnej,
- wypracowanie u ucznia odpowiedzialności za proces uczenia się i zamiana ról
? technika samooceny i oceny koleżeńskiej
- opracowanie scenariuszy spotkań z rodzicami (wsparcie i rozwój motywacji),
- opracowanie scenariuszy lekcji z zastosowaniem oceniania kształtującego.
L. godz. 4
DNW202
Zagadnienia: dostosowanie metod i form pracy do możliwości ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, IPET ? przykład i omówienie programu, ćwiczenia funkcji poznawczych, przykładowe konspekty zajęć ? omówienie.
L. godz. 4
DNW200
Zagadnienia:
- efektywne sposoby pracy z uczniem młodszym (metody projekcyjne, gry i zabawy symulacyjne, scenki tematyczne, mapy myśli, gry dydaktyczne, łańcuchy skojarzeń),
- metody wspierające rozwój i wychowanie dziecka młodszego (elementy Dennisona, elementy W.Sherborne, arteterapia, elemnety bajkoterapii),
- gry i zabawy rozwijające funkcje społeczne, komunikacyjne, interpersonalne ? elementy pedagogiki zabawy.
L. godz. 4
DNW188
Zagadnienia: aktywizujące metody uczenia się, łańcuchy skojarzeń, dyskusja oxfordzka, kierowana, panelowa, burza mózgów, mapa myśli, mnemotechnika, co to jest motywacja? techniki motywowania, system wzmocnień pozytywnych, komunikat ”ja” jako forma motywacji, projekcja, style uczenia się.
L. godz. 4
DNW187
Zagadnienia: co to jest sukces i jak go mierzymy?, dwupółkulowość mózgu a efektywność działań, metody projekcyjne jako forma poznania ucznia, metody aktywizujące pracę ucznia, ćwiczenia funkcji poznawczych.
L. godz. 4
DNW186
Zagadnienia:
- wprowadzenie w tematykę poradnictwa kariery przez całe życie,
- tendencje charakteryzujące poradnictwo kariery,
- omówienie roli doradcy zawodowego i obszarów jego,
- dlaczego warto planować ? jak zachęcić uczniów do planowania,
- określanie celów wg techniki SMART,
- wyznaczanie celów krótkoterminowych i działań ułatwiających realizację celu strategicznego,
- rola doradcy w podejmowaniu decyzji,
- czynniki wpływające na decyzję zawodową,
- style podejmowania decyzji (omówienie i przeprowadzenie testu),
- wybrane metody ewaluacji podczas realizacji planu,
- charakterystyka rozmowy doradczej jako głównej metody pracy z klientem. omówienie jej poszczególnych etapów,
- podział metod i technik ze względu na możliwość posługiwania się nimi w trakcie diagnozy,
- analiza wybranych technik badawczych,
- warsztat doradcy w planowaniu kariery.
L. godz. 4. Adresat: nauczyciele szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.
DNW185
Zagadnienia:
- wpływ uczenia się na rozwój kariery zawodowej,
- ocena umiejętności i zainteresowań ucznia,
- oferta szkół ponadgimnazjalnych w regionie (czym się kierować przy wyborze szkoły),
- proces podejmowania decyzji zawodowych.
L. godz. 4
Adresat: nauczyciele szkół gimnazjalnych
DNW184
Zagadnienia:
- diagnoza potencjału zawodowego (zainteresowania, uzdolnienia, cechy charakteru, stan zdrowia, doświadczenie)
- rynek pracy (sposoby szukania zatrudnienia a sposoby szukania pracowników, zawody przyszłości)
- możliwości rozwoju edukacyjno ? zawodowego uczniów
L. godz. 4
Adresat: nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
DNW183
Zagadnienia:
- wymagania sprzętowe tablicy interaktywnej,
- zalety i wady urządzenia,
- plansze interaktywne jako narzędzie, które pozwala przeprowadzić lekcje w ciekawy interaktywny sposób,
- przedstawienie gotowych scenariuszy lekcji z poszczególnych przedmiotów,
- praktyczne ćwiczenia w pozyskiwaniu zasobów plansz interaktywnych z internetu,
- ćwiczenia praktyczne w obsłudze programów do tworzenia plansz interaktywnych.
L. godz. 4
DNW182
Zagadnienia: warsztaty mające na celu zbudowanie, udoskonalenie systemu organizowania procesów edukacyjnych w kontekście warunków sprzyjających uczeniu się. Wypracowanie narzędzi i metod motywowania uczniów, rozwijania twórczego myślenia, kreatywności ucznia, współpracy i komunikacji w grupie. Zwiększenie uczestnictwa uczniów w doskonaleniu procesów edukacyjnych realizowanych przez szkołę poprzez praktyczne przykłady pracy z uczniem.
L. godz. 4
DNW181
Zagadnienia: celem warsztatów jest zbudowanie kompleksowego wsparcia dla wychowawców, aby w maksymalnym stopniu osiągali zaplanowane efekty wychowawcze. Propozycja działań mające celu poprawę funkcjonowania klas i pojedynczych uczniów w sferze wychowawczej oraz polepszenie współpracy wychowawcy z uczniami, rodzicami.
L. godz. 4
DNW180
Zagadnienia: warsztaty mające na celu wyposażenie uczestników w umiejętności wykorzystania szeroko pojętej technologii informacyjno-komunikacyjnej. Przygotowanie nauczycieli do planowania pracy, zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych z wykorzystaniem zasobów Internetu, atrakcyjnych materiałów multimedialnych, programów edukacyjnych.
L. godz. 4
DNW179
Zagadnienia: cel- pojęcie, znaczenie dobrze określonego celu, charakterystyka metody SMART, metody realizacji celów, jak wspomagać motywację na drodze do celu, jak pomóc uczniom wyznaczać właściwe i adekwatne do swoich możliwości cele, wspieranie uczniów w realizowaniu celów
L. godz. 4
DNW177
Zagadnienia: znaczenie motywacji w sporcie, motywacja wewnętrzna i zewnętrzna, motywacja osiągnięć, techniki kształtujące motywację, jak wspomagać zdolnych uczniów w dążeniu do osiągania sukcesów w sporcie, rola nauczyciela w motywowaniu uczniów, psychologiczny trening sportowy, stres w sporcie, radość z uprawiania sportu, wyznaczanie celów w sporcie, wprowadzenie do treningu relaksacyjnego.
L. godz. 4
DNW176
Zagadnienia: motywacja w pracy nauczyciela, motywacja wewnętrzna i zewnętrzna, właściwe określanie i realizacja celów, jak skutecznie motywować uczniów do nauki, poszerzenie warsztatu pracy nauczyciela.
L. godz. 4
DNW188
Zagadnienia: aktywizujące metody uczenia się, łańcuchy skojarzeń, dyskusja oxfordzka, kierowana, panelowa, burza mózgów, mapa myśli, mnemotechnika, co to jest motywacja? techniki motywowania, system wzmocnień pozytywnych, komunikat ”ja” jako forma motywacji, projekcja, style uczenia się.
L. godz. 4
DNW174
Zagadnienia: co to jest autyzm/ Zespół Aspergera? organizacja pracy, dostosowanie metod i form pracy podczas lekcji do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka – przykładowe rozwiązania, praca z uczniem z autyzmem/Zespołem Aspergera – komunikaty, karty pracy, zajęcia rewalidacyjne, przykłady ćwiczeń, wymiana doświadczeń.
L. godz. 4
DNW173
Zagadnienia:
- charakterystyka osoby niepełnosprawnej intelektualnie w stopniu lekkim
- organizacja pracy w klasie ogólnodostępnej oraz integracyjnej
- dostosowanie metod i form pracy podczas lekcji do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka – przykładowe rozwiązania
- praca z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie – komunikaty, karty pracy, zajęcia rewalidacyjne, przykłady ćwiczeń, wymiana doświadczeń.
L. godz. 4
DNW171
Zagadnienia: metody zdobywania informacji o uczniach w pracy wychowawczej, uczeń jako jednostka i rola społeczna w klasie, klasa jako grupa społeczna i miejsce spotkania indywidualności uczniów, stosunek uczniów do nauki szkolnej, postawy, wartości i aspiracje uczniów, uczeń poza szkołą, środowisko społeczne ucznia.
L. godz. 4
DNW170
Zagadnienia: zjawiska społeczne w klasie, m.in. przewodzenie, wywieranie wpływu, budowanie prestiżu i pozycji w grupie, style kierowania wychowawczego, wyznaczanie granic przez nauczyciela w relacji z uczennicami i uczniami, zapobieganie sytuacjom trudnym w klasie ? radzenie sobie z sytuacjami trudnymi, strategie nauczyciela, kryteria skuteczności nauczyciela, rozwijanie empatii i zrozumienia w grupie, konsensus i współpraca w grupie.
L. godz. 4
DNW168
Zagadnienia:
- wiedza potrzebna nauczycielom, by mogli minimalizować zagrożenia związane
z funkcjonowaniem dziecka w rodzinie napotykającej na trudności w realizowaniu swoich zadań. - jak dziecko może reagować na sytuacje trudne w środowisku rodzinnym?
- skutki sytuacji trudnych w rodzinie dla funkcjonowania dziecka w szkole.
- współpraca nauczyciela z rodzicem dziecka wychowującego się w rodzinie napotykającej na trudności w realizowaniu swoich funkcji.
L. godz. 4
DNW167
Zagadnienia:
- wielowymiarowość zjawiska przemocy
- rodzaje i oznaki przemocy w rodzinie, mity nt. przemocy w rodzinie, cykl przemocy.
- co szkoła może zrobić, by pomóc dziecku ? ofierze przemocy w rodzinie?
- wszczęcie procedury ?niebieskie karty? przez przedstawiciela oświaty ? zadania przedstawiciela oświaty w ramach procedury.
- tworzenie szkolnego programu pomocy dziecku ? ofierze przemocy w rodzinie.
- diagnoza zjawiska przemocy doznawanej przez dziecko w rodzinie ? studium przypadku.
L. godz. 4
DNW166
Zagadnienia:
- portrety dziecka ? ofiary przemocy i dziecka ? sprawcy przemocy,
- jak pomóc dziecku ? ofierze i sprawcy przemocy?
- profilaktyka przemocy i agresji w szkole.
- zapobieganie przemocy – działania na poziomie środowiska lokalnego, szkoły, klasy
i konkretnej osoby, - tworzenie szkolnego programu zapobiegania przemocy w relacjach między uczniami
(w ramach szkolnego programu profilaktyki).
L. godz. 4
DNW165
Zagadnienia: przyczyny zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży, jak zapobiegać zachowaniom ryzykownym, jak skłonić dzieci i młodzież do wycofania się z zachowań ryzykownych.
L. godz. 4
DNW151
Zagadnienia:
- ocenianie kształtujące ? co to jest?
- cele lekcji w języku zrozumiałym dla ucznia,
- na co zwrócić uwagę przy ocenianiu ucznia,
- jak budować pytania kluczowe,
- opracowanie przykładowych konspektów lekcji.
L. godz. 4
DNW131
Zagadnienia:
- podstawy prawne pracy z uczniem o SPE,
- uczeń o SPE – kto to taki? Analiza 11 kategorii wymienionych w rozporządzeniu MEN o pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- w jaki sposób diagnozować indywidualne problemy uczniów oraz dostosować do nich formy i metody pracy na zajęciach obowiązkowych i pozalekcyjnych?
L. godz. 4
DNW130
Zagadnienia:
- kim jest trudny uczeń?
- dlaczego uczeń jest trudny?
- kto i dlaczego powinien się nim zajmować?
- jak radzić sobie z trudnym uczniem?
- jak konstruować indywidualne programy pomocowe?
Adresat: rady pedagogiczne wszystkich typów szkół.
L. godz. 4
DWS301
Cel ogólny:
nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie stosowania zapisów prawa autorskiego.
Zagadnienia:
- przedmiot i podmiot prawa autorskiego
- autorskie prawa osobiste twórcy, ich charakter i znaczenie
- prawa majątkowe twórcy. katalog autorskich praw majątkowych
- ochrona praw osobistych twórcy, odpowiedzialność za naruszenie praw twórcy
- dozwolone korzystanie z utworu, w tym dozwolony użytek w instytucjach edukacyjnych
- prawo do wizerunku. ochrona kodeksowa wizerunku
- praktyczne wskazówki w zakresie autorskiego
L. godz. 4
Adresat: nauczyciele, którzy będą w praktyce nauczać metodą projektu edukacyjnego i posługują się komputerem przynajmniej w stopniu podstawowym.
i młodzieżą niepełnosprawną intelektualnie
DWS300
Zagadnienia:
- definicja, przyczyny i diagnoza niepełnosprawności intelektualnej.
- rewalidacja.
- charakterystyka osoby niepełnosprawnej intelektualnie-stopnie.
- system kształcenia dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie.
- rodzina dziecka niepełnosprawnego intelektualnie.
- integracja i postawa otoczenia.
- wybrane formy terapii, metody i ćwiczenia wykorzystywane
w pracy z dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną intelektualnie. - karty pracy i pomoce dydaktyczne.
L. godz. 4
DWS299
Zagadnienia:
- co to jest autyzm i zespół aspergera?
- przyczyny.
- diagnoza.
- symptomy.
- zaburzenia sensoryczne.
- sfery rozwoju, procesy poznawcze.
- wybrane formy terapii.
- wybrane metody pracy.
- rozwijanie umiejętności życiowych.
- porady, wskazówki do pracy dla nauczycieli i rodziców.
- pomoce dydaktyczne, karty pracy.
- ćwiczenia, gry i zabawy.
L. godz. 4
w pracy z dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną intelektualnie, z autyzmem
DWS298
Zagadnienia:
- co to jest terapia ręki i dla kogo przeznaczona jest terapia ręki?
- cele terapii ręki.
- funkcje rąk.
- czynniki odpowiedzialne za zaburzenia pracy rąk.
- zaburzenia motoryki małej.
- planowanie terapii.
- wybrane ćwiczenia i zabawy w pracy z dziećmi.
- pomoce dydaktyczne.
L. godz. 4
DWS297
Zagadnienia:
- rozwój sensoryczny- charakterystyka zmysłów.
- sensopaka – polisensoryczny program stymulacyjny.
- zaburzenia przetwarzania sensorycznego.
- co to jest plastyka zmysłowa?
- korzyści dla rozwoju dzieci i młodzieży.
- zabawy zmysłowe masami- zalety lepienia.
- zastosowanie produktów, przedmiotów w pracy z dziećmi i młodzieżą.
- wybrane masy plastyczne (masy plastyczne ? mąka, woda, kasza manna, kreda kolorowa, barwiki spożywcze).
L. godz. 4
DWS296
Zagadnienia:
– rola emocji
– rodzaje emocji
– autoanaliza inteligencji emocjonalnej
– wybrane techniki zarządzania emocjami i komunikowania emocji
L. godz. 4
DWS295
Zagadnienia: uzależnienie i jego przejawy, diagnoza stopnia uzależnienia od komputera, zagrożenia w świecie wirtualnym, pomoc osobom uzależnionym od multimediów (telefon, komputer), bezpieczny internet.
L. godz. 4-6
DWS294
Zagadnienia: diagnoza zagrożenia cyberprzemocą, stalking, odmiany przemocy w sieci, procedury, sposoby reagowania na cyberprzemoc, pomoc ofiarom przemocy wirtualnej, konsekwencje przemocy netowej
L. godz. 4-6
DWS293
Zagadnienia: urozmaicanie i uatrakcyjnianie zaję
lekcyjnych, metoda Webquestu, korzystanie z OZE, materiałów CC, dostosowanie pracy nauczyciela do potrzeb i możliwości ucznia
L. godz. 4-6
DWS292
Zagadnienia: praca z dziećmi o specjalnych potrzebach, współpraca PPP ze szkołami, praca z uczniem trudnym wychowawczo, profilaktyka, zaburzenia zachowania u dzieci, zasady i metody pracy z uczniem o SPE.
L. godz. 4-6
DWS291
Zagadnienia: rodzina i jej struktura, diagnoza sytuacji rodzinnej dziecka , priorytety i wartości obu stron, zasady prowadzenia rozmów z rodzicami, konflikty i ich rozwiązywanie
L. godz. 4-6
DWS290
Zagadnienia: jak szybko przyswoić wiedzę, zapamiętać i odpamiętać ? techniki do wykorzystania w szkole
L. godz. 4-6
DWS289
Zagadnienia: perswazja i jej rodzaje, skuteczne środki perswazji, manipulacja i czynniki zwiększające jej skuteczność, zasady Cialdiniego, gry szkolne, czyli jak zmanipulować nauczyciela.
L. godz. 4-6
DWS288
Zagadnienia: rozpoznawanie technik manipulacyjnych uczniów w stosunku do nauczycieli i właściwe reagowanie. Rozpoznawanie gier manipulacyjnych nauczycieli używanych w stosunku do uczniów.
L. godz. 4-6
DWS277
Zagadnienia: stan zasobów a profilaktyka w szkole, powody sięgania po środki uzależniające, poziomy profilaktyki, strategie profilaktyki, program wychowawczo- profilaktyczny szkoły.
L. godz. 4-6
DWS276
Zagadnienia: przyczyny występowania zachowań agresywnych, przejawy występujących agresji, dzieci agresywne i ich ofiary, czynniki ryzyka przemocy, piramida złości, wpływ mass mediów i świata wirtualnego
na dzieci i młodzież. Rozwiązywanie sporów, zasady przeciwdziałania przemocy.
L. godz. 4-6
DWS275
Zagadnienia: przyczyny występowania agresji w szkole ? diagnoza sytuacji, struktura działań, cele, narzędzia, procedury, dobór form przeciwdziałania.
L. godz. 4-6
DWS274
Zagadnienia: agresja, przemoc, mobbing, ofiary mobbingu i sposoby ich rozpoznawania w domu i szkole,
przyczyny mobbingu, sposoby zatrzymania mobbingu, konsekwencje prawne.
L. godz. 4-6
DWS273
Zajęcia prowadzone będą w oparciu o ramowy program i plan szkolenia przygotowującego nauczycieli do prowadzenia zajęć edukacyjnych w zakresie udzielania pierwszej pomocy, zatwierdzony przez Ministra Zdrowia 29 stycznia 2010 r.
Cele ogólne szkolenia:
nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu udzielania pierwszej pomocy niezbędnych do przygotowania nauczycieli do prowadzenia zajęć edukacyjnych w tym zakresie.
Adresat: nauczyciele, rodzice
L. godz. 5-6
DWS272
Cel szkolenia:
Celem szkolenia jest zwrócenie uwagi uczniów na zjawisko cyberprzemocy oraz uwrażliwienie dzieci
i młodzieży na specyfikę problemu, związaną przede wszystkim z możliwymi konsekwencjami tego typu działań, zarówno dla ich ofiar, jak i sprawców. Jednym z efektów przeprowadzonych zajęć, będzie wypracowanie reguł bezpiecznego i kulturalnego korzystania z sieci oraz zasad reagowania w sytuacjach cyberprzemocy.
Szkolenie zostanie przeprowadzone w sposób warsztatowy z wykorzystaniem multimediów, pracy w grupach, „burzy mózgów”.
Zagadnienia:
- czym jest cyberprzemoc i jak ją rozpoznać?
- formy cyberprzemocy, w tym najnowsze gry w sieci, jako zagrożenie:
– hejt w internecie – na czym polega i jak sobie z nim radzić?
– robienie zdjęć lub rejestrowanie filmów bez zgody osoby rejestrowanej
– publikowanie w internecie lub rozsyłanie telefonem zdjęć, filmów lub tekstów,
które obrażają lub ośmieszają inne osoby ? konsekwencje takich zachowań
– podszywanie się pod innych w sieci
- różnice pomiędzy cyberprzemocą a przemocą tradycyjną
- osobowości podatne na bycie ofiarą przemocy – dlaczego niektórzy łatwiej padają ofiarami, jak im pomóc?
- jak zmniejszyć ryzyko bycia ofiarą cyberprzemocy?
- niebezpieczne kontakty i szkodliwe treści – przedstawienie zjawiska, przykłady
- konsekwencje przemocy w sieci dla ofiar oraz sprawców cyberprzemocy
- jak powinna zachować się ofiara cyberprzemocy i gdzie może szukać pomocy
- jak powinni zachować się świadkowie sytuacji związanej z cyberprzemocą
Adresat: nauczyciele, rodzice
L. godz. 4-6
DWS271
Opis szkolenia:
Proces stalkingu coraz częściej występuje wśród dzieci i młodzieży w wieku szkolnym i wiąże się
z kierowaniem w stosunku do ofiary gróźb. W wielu przypadkach stalking jest spowodowany niespełnioną miłością, zerwaniem przyjaźni, a także zazdrością.
Proponujemy Państwu szkolenie dzięki któremu dowiedzą się Państwo czym jest stalking oraz jak mu przeciwdziałać. Powiemy Państwu jak rozmawiać z ofiarami stalkingu i sprawcami oraz jak nauczyciel powinien reagować na to zjawisko.
Zagadnienia:
- czym jest stalking oraz przykłady stalkingu wśród młodzieży
- jak rozmawiać z osobą, która jest ofiarą stalkingu oraz po czym ją rozpoznać
- przyczyny występowania stalkingu w młodym społeczeństwie
- jakie są zasadnicze aspekty emocjonalności osoby w okresie dojrzewania
- zasady karania osób uprawiających stalking
- empatia ? czy sprawcę przemocy emocjonalnej można jej nauczyć?
Adresat: nauczyciele
L. godz. 4-5
DWS270
Opis szkolenia:
Dzięki szkoleniu dowiedzą się Państwo czym jest cukrzyca, jak się objawia i jak sobie z nią radzić. Szkolenie ma na celu przekazanie rzetelnej wiedzy na temat cukrzycy u dzieci, wskazanie konkretnych przykładów. Proponowane przez nas szkolenie pozwoli poznać procedury postępowania z dziećmi chorymi w placówkach oświatowych.
Zagadnienia:
- cukrzyca ? na czym polega?
- dlaczego szkoła jest ważna w leczeniu cukrzycy u dzieci.
- procedury postępowania z chorym dzieckiem ? co wolno a czego nie wolno nauczycielom?
- co przeżywa uczeń z powodu cukrzycy?
- niezbędnik szkolny ? czyli co musi mieć przy sobie uczeń z cukrzycą
- ostre powikłania cukrzycy ? kiedy działać szybko i sprawnie?
- kontakt z rodziną chorego dziecka
Adresat: nauczyciele, rodzice
L. godz. 4
DWS269
Opis szkolenia:
Podczas szkolenia zdobędą Państwo wiedzę na temat mechanizmów związanych z przemocą oraz sposobów jej zapobiegania, jak również zapoznają się ze sposobami radzenia sobie z agresją podopiecznych. Podczas szkolenia dowiedzą się Państwo także jak udzielać właściwej pomocy ofiarom przemocy szkolnej.
Będą Państwo mieli okazję zwiększyć i uporządkować wiedzę z zakresu specyfiki agresji i przemocy, diagnozowania sytuacji psychologicznej ofiary oraz praktycznego dzielenia się i przekazywania tej wiedzy innym nauczycielom oraz dzieciom i ich rodzicom.
Zagadnienia:
- uwarunkowania zachowań agresywnych,
- agresywne zachowania dziecka w różnym wieku,
- agresja, a przemoc,
- nowe formy przemocy rówieśniczej: buylling, cyberbuilling, stalking, cyberstalking, sexting,
- prawne aspekty przemocy rówieśniczej,
- ofiara przemocy w warunkach szkolnych (depresja, kryzys suicydalny),
- praca z dzieckiem ? kontrola złości, rozwój kompetencji społecznych (komunikacja, empatia, asertywność) wspieranie poczucia własnej wartości,
- zasady pracy z dziećmi i młodzieżą – działania zapobiegające przemocy w środowisku szkolnym
Adresat: nauczyciele, rodzice
L. godz. 4-6
DWS268
Zagadnienia:
– rodzina,
– instytucje państwowe,
– organizacje pozarządowe,
– planowanie działań.
L. godz. 4
DWS267
Zagadnienia:
– diagnoza, objawy /omówienie/,
– zespół Aspergera, ADHD /omówienie/,
– metody współpracy indywidualnej,
– współpraca z instytucjami.
L. godz. 4
DWS266
Zagadnienia:
– analiza prawna,
– interpretacja i stosowanie przepisów,
– odpowiedzialność rodziców,
– pomoc państwa.
L. godz. 4
DWS265
Zagadnienia:
– analiza potrzeb ludzkich, analiza w oparciu o wiek rozwojowy,
– charakterystyka uzależnień /omówienie/,
– działania profilaktyczne,
– metody pracy indywidualne.
L. godz. 4
DWS264
Zagadnienia:
– test kompetencji zawodowej ? analiza,
– kreatywność,
– hamulce rozwoju kariery,
– działania wspierające.
L. godz. 4
DWS263
Zagadnienia:
– analiza potrzeb ludzkich w oparciu o trójkąt Maslowa,
– omówienie trójkąta satysfakcji /rozpoznanie własnych potrzeb/,
– wypracowanie karty osobistego wsparcia, co pozwoli funkcjonować zgodnie z własnymi predyspozycjami.
L. godz. 4
DWS262
Zagadnienia:
– test inteligencji wielorakiej, analiza w grupie oraz indywidualnie w przypadku potrzeb,
– analiza osobistych potrzeb /test/ i określenie technik uczenia się w zależności od uzyskanych wyników,
– mosty i bariery komunikacyjne.
Zajęcia w części prowadzone metodą warsztatową.
L. godz. 4
DWS262
Zagadnienia:
– test inteligencji wielorakiej, analiza w grupie oraz indywidualnie w przypadku potrzeb,
– analiza osobistych potrzeb /test/ i określenie technik uczenia się w zależności od uzyskanych wyników,
– mosty i bariery komunikacyjne.
Zajęcia w części prowadzone metodą warsztatową.
L. godz. 4
DWS261
Zagadnienia:
– testy na asertywność- analiza grupowa oraz indywidualna w ramach potrzeb,
– afirmacja ? czyli praca nad sobą z wykorzystaniem własnego potencjału,
– praca na teście tworząc zadania afirmacji.
Zajęcia w dużym stopniu prowadzone metodą warsztatową dając szybko opanować techniki co znacznie poprawia kompetencję zawodowe.
L. godz. 4
DWS260
Zagadnienia:
– potrzeby i style komunikacji,
– negocjacje, mediacje,
– współpraca w ramach obowiązujących wymagań prawnych.
L. godz. 4
DWS259
Zagadnienia:
- elementy oceny rozwojowej.
- metody formułowania celów w języku uczniów najmłodszych.
- informacja zwrotna.
- dobre praktyki, czyli jak pracować ok i nie zwariować ?.
L. godz. 4
DWS258
Zagadnienia:
- co możemy zrobić, by lepiej poznać się wzajemnie?
- jak dostosować warunki szkolne do potrzeb dziecka z SA?
- relacje z rodzicami dziecka.
- współpraca nauczycieli i specjalistów.
- Jak sobie radzić w trudnych sytuacjach?
L. godz. 4
DWS257
Zagadnienia: w czasie warsztatu uczestnicy będą mieli okazję przyjrzeć się dziecku, uczniom i sobie pod kątem dominującego w ich myśleniu i działaniu temperamentu, zdobędą wiedzę na temat wpływu temperamentu na zachowanie
i uczenie się oraz wskazówki do pracy z dzieckiem z określonym temperamentem.
Adresat: nauczyciele edukacji elementarnej, rodzice dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
L. godz. 4
DWS256
Zagadnienia: w czasie warsztatu uczestnicy wzbogacają poprzez praktyczne ćwiczenia wiedzę na temat emisji
i higieny narządu głosu, obdarzą uwagą postawy ciała podczas emisji oraz stosunku emocjonalnego
do własnego głosu. Zdobędą podstawy wiedzy na temat rozwoju aparatu emisyjnego dziecka i jego implikacje dla praktyki pedagogicznej.
Adresat: nauczyciele pragnący poszerzyć wiedzę i umiejętności pracy głosem
L. godz. 4
DWS255
Zagadnienia:
– rola pytań
– aktywne słuchanie
– konstruktywna informacja zwrotna
L. godz. 4
DWS254
Zagadnienia:
– style rozwiązywania problemów i ich konsekwencje
– narzędzia skutecznego rozwiązywania problemów
L. godz. 4
DWS253
Zagadnienia:
– korzyści płynące z zachowań asertywnych
– wzmacnianie samooceny i własnej postawy
– poznanie skutecznych narzędzi do radzenia sobie z trudnymi sytuacjami
L. godz. 4
DWS252
Zagadnienia:
– regulacje prawne,
– charakterystyka przemocy,
– przemoc w domu dziecka,
– procedura Niebieskiej Karty i zasady pracy Zespołu Interdyscyplinarnego,
– diagnoza wstępna,
– obowiązki i zadania szkoły, rola wychowawcy, pedagoga szkolnego,
– zapobieganie przemocy i zaniedbaniu wobec dzieci,
– zapewnienie alternatywnego spędzania czasu wolnego uczniów w szkole i poza nią,
– współdziałanie z Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Sądem Rodzinnym i Nieletnich,
– wgląd w sytuację rodzinną ucznia- wskazówki.
Cel:
Zapoznanie nauczycieli, wychowawców, pedagogów z problemem przemocy, a w szczególności przemocą w rodzinie (aktami przemocy, jej formami, rodzajami). Zapoznanie z obowiązkami i zadaniami szkoły wobec ucznia doświadczającego przemocy, obowiązkami wynikającymi z procedury Niebieskiej Karty oraz zasadami interwencji, współdziałania z OPS-em, policją, sądem, kuratorem sądowym. Przydatne wskazówki dotyczące rozmowy z uczniem, podejmowania działań interwencyjnych, wspierających i pomocowych.
L. godz. 4
DWS250
Zagadnienia:
– sposoby rozumienia pojęcia konfliktu, rodzaje konfliktów a pseudorozwiązania konfliktów,
– zasady stosowania komunikacji interpersonalnej,
– przykłady alternatywnego rozwiązywania sporów rówieśniczych, wskazanie możliwych kierunków
interwencji,
– istota mediacji i rola szkolnego mediatora, kompetencje, predyspozycje osobowościowe mediatora,
– techniki wspomagające mediację,
– mediacja w sprawach nieletnich, podstawa prawna,
– kontrakt, ugoda, umowa ? zasady pracy,
– mediacje i negocjacje w rozwiązywaniu sporu rodziców, nauczycieli.
Cel:
Zapoznanie nauczycieli, wychowawców, pedagogów z podstawową aparaturą pojęciową oraz zasadami prowadzenia szkolnych mediacji jako sposobu rozwiązania szkolnych konfliktów i sporów.
Propozycja opracowywania kontraktu uczniowskiego, ugody, umowy oraz wskazanie możliwych kierunków interwencji
w sytuacji problemowej, konfliktowej. Przydatne wskazówki i zasady działania.
L. godz. 4
DWS250
Zagadnienia:
- Czy warto przeuczyć na prawą rękę
- Badanie lateralizacji u dziecka
- Postępowanie z dzieckiem leworęcznym (miejsce w klasie, prawidłowy uchwyt pióra, ustawienie zeszytu)
- Ćwiczenia stymulująco ?korekcyjne dla dzieci leworęcznych (kształcące prawidłowy uchwyt pióra, regulujące napięcie mięśni, zwiększające motywację do czynności grafomotorycznych)
- Kwestionariusz samooceny dla ucznia leworęcznego
L. godz. 4. Adresat: nauczyciele przedszkoli oraz szkoły podstawowej
DWS249
Celem szkolenia jest przygotowanie nauczycieli do pracy z uczniami zdolnymi. Choć uzdolnieni stanowią raptem 3 % ogółu uczniów, warto stworzyć szkolne procedury postępowania, służące zaspokajaniu ich potrzeb edukacyjnych. Ponieważ nie ma lepszej wizytówki szkoły niż wybitne osiągnięcia jej wychowanków.
Uczestnicy szkolenia:
– poznają narzędzia identyfikacji uczniów zdolnych
– przeanalizują strategie pracy z uczniem zdolnym
– ustalą zasady organizacji szkoły przyjaznej uczniom zdolnym
– zapoznają się ze specyficznymi potrzebami uczniów zdolnych
L. godz. 4
DWS248
W każdej organizacji istnieje ryzyko zaistnienia kryzysu powodującego niepożądane zainteresowanie mediów. Szkoła nie jest tu wyjątkiem. W dobie otwartej konkurencji na rynku edukacyjnym drobne potknięcie, nagłośnione przez dziennikarzy, grozi utratą reputacji, a w konsekwencji porażką naborową. Kryzysu nie można przewidzieć, ale można się do niego przygotować. I zadbać o to, by w jak najmniejszym stopniu zaszkodził szkole.
Uczestnicy szkolenia:
– poznają zasady komunikacji kryzysowej
– zdiagnozują obszary podwyższonego ryzyka
– przećwiczą sposoby reagowania na kryzys
L. godz. 4
DWS247
Celem szkolenia jest zapoznanie nauczycieli z technikami zarządzania czasem oraz pomoc w dokonywaniu słusznych wyborów dotyczących czasu. Uczestnicy szkolenia:
– dokonają autodiagnozy w zakresie organizacji czasu
– przećwiczą metody ustalania celów i priorytetów działania
– omówią znaczenie koncentracji i asertywności dla zarządzania sobą w czasie
L. godz. 4
DWS246
Zagadnienia:
– charakterystyka autyzmu i zespołu Aspergera,
– regulacje prawne,
– wspomaganie rozwoju i edukacji ucznia z autyzmem i zespołem Aspergera,
– zasady pracy z uczniem,
– formy pomocy i zadnia szkoły,
– Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny, Wielospecjalistyczna Ocena Funkcjonowania Ucznia,
– metody wspierające terapię.
Cel:
Zaznajomienie nauczycieli, wychowawców z zadaniami jakie stawia przed nimi praca z uczniem z autyzmem
i/lub zespołem Aspergera. Przydatne wskazówki, przykłady pracy z uczniem. Pomoc w organizacji PPP, nauczania,
a także zadań wynikających z IPET-u oraz WOFU.
L. godz. 4
DWS246
Ocenianie to jedna z najczęściej wykonywanych przez nauczyciela czynności, co nie znaczy, że można do niej podejść rutynowo i schematycznie. Ma doniosłe znaczenie dla budowania relacji z uczniem i jego rodzicami, jest także punktem odniesienia dla samego nauczyciela w przypadku ewaluacji pracy własnej. Celem szkolenia jest inspirowanie nauczycieli do analizy sposobu oceniania pracy uczniów i szukania optymalnych rozwiązań w tym zakresie.
Uczestnicy szkolenia:
– przeanalizują aktualne przepisy prawa oświatowego dotyczące oceniania
– poznają elementy oceniania kształtującego
– przećwiczą techniki podnoszące jakość oceniania
L. godz. 4
DWS245
Zagadnienia: jak rozmawiać z rodzicami ucznia, motywowanie rodziców do współpracy, warsztatowe formy pracy z rodzicami, skuteczna komunikacja.
L. godz. 4
DWS242
Zagadnienia: zabawy integrujące zespół, uczymy się zgodnej współpracy w grupie, poznaję siebie i swoich kolegów.
L. godz. 4
DWS241
Zagadnienia: metody pozwalające rozładować agresję, uczymy się poprawnych reakcji na sytuacje trudne, co doprowadza do konfliktu? zabawy uczące wyrażania pozytywnych emocji, zabawy uczące dochodzenia do porozumienia.
L. godz. 4
DWS240
Zagadnienia: socjometria, jako narzędzie diagnostyczne / socjometria ? jak inni mnie widzą, metody projekcyjne, jako narzędzie do poznania dziecka / metody projekcyjne jako forma poznania siebie samego, zabawy i gry ??diagnostyczne??.
L. godz. 4
DWS239
Zagadnienia:
- nadpobudliwość, zaburzenia koncentracji uwagi ? opis i analiza przypadków na podstawie opinii,
- jak dostosować otoczenie do potrzeb dzieci z nadpobudliwością i zaburzeniami koncentracji uwagi, metody pracy z uczniem,
- ćwiczenia koncentracji uwagi w codziennej pracy z uczniem.
L. godz. 4
DWS238
Zagadnienia:
- gry i zabawy przeciwko agresji,
- mowa ciała ? jak odczytywać niewerbalne komunikaty,
- mediacje jako forma niekonfliktowego rozwiązywania konfliktów,
- rola komunikatów: ?Komunikat TY?, ?Komunikat JA? oraz rola afirmacji na postawy, uczucia i zachowanie ucznia,
- empatia i asertywność jako element postawy wobec innych,
- wizualizacja ? omówienie zagadnienie,
- jak powstaje i jak uczymy się agresji.
L. godz. 4
DWS233
Zagadnienia: budowanie postawy społecznej, tworzenie zasobów wspomagających wchodzenie w relacje społeczne, tworzenie scenariuszy, warsztat pracy nauczyciela.
L. godz. 4
DWS232
Zagadnienia: kółko filmowe, kółko teatralne, warsztat pracy (z papieru, taśmy i kleju).
L. godz. 4
DWS231
Zagadnienia: pomoce dla nauczyciela i dziecka, zabawy uczestniczące i bierne, gry wspomagające proces rozwoju mowy i kompetencji komunikacyjnych.
L. godz. 4
DWS227
Zagadnienia: motywacja i jej rodzaje, techniki zwiększania motywacji, motywowanie jako element zarządzania, motywowanie uczniów w szkole i w domu. Celem szkolenia jest przybliżenie nauczycielom pojęć motywacja/motywowanie w celu podniesienia efektywności pracy z uczniami oraz poprawy ich osiągnięć edukacyjnych.
L. godz. 4
DWS226
Zagadnienia: identyfikacja środowiska lokalnego, wybrane narzędzia promocji szkoły, wystąpienia publiczne (warsztaty), media relations, zarządzanie kryzysowe (warsztaty).
Celem szkolenia jest zwrócenie uwagi dyrektorów placówek oświatowych i nauczycieli na wpływ działań z zakresu public relations na pozycję oraz sukces naborowy szkół i przedszkoli. Ponadto uczestnicy dowiedzą się jak postępować z mediami w sytuacjach kryzysowych. Istnieje możliwość, by część szkolenia poprowadziła wieloletnia dziennikarka, aktualnie pełniąca funkcję rzecznika prasowego ogólnopolskiej instytucji sektora administracji publicznej.
L. godz. 4 Uwaga: Drugi wariant szkolenia obejmuje 6 godzin (z możliwością podziału na dwie części) i zakłada zajęcia warsztatowe w ramach każdego bloku tematycznego pod okiem specjalisty praktyka z zakresu public relations.
DWS225
Zagadnienia: tworzenie scenariusza kursu zdalnego, typy zasobów do e-nauczania, funkcje platformy
e-learningowej, elementy planowania zajęć w Internecie.
Celem szkolenia jest przygotowanie nauczycieli/szkoleniowców do tworzenia i prowadzenia autorskich kursów e-learningowych. Wykorzystywanie elementów kształcenia zdalnego w pracy z uczniem to doskonały pomysł na wspomaganie procesu nauczania oraz wzbogacenie oferty szkoły. To także atut w procedurze awansu zawodowego. Udział w szkoleniu nie wymaga od uczestników specjalistycznej wiedzy z zakresu technologii informacyjnej.
Szkolenie jest szczególnie polecane pracownikom instytucji zajmujących się doskonaleniem zawodowym nauczycieli (w tym koordynatorom sieci współpracy i samokształcenia) w związku z wdrażaniem nowej koncepcji wspomagania pracy szkół.
L. godz. 4
Uwaga: Istnieje możliwość organizacji dodatkowych zajęć praktycznych w pracowni komputerowej w wymiarze 3 godzin.
DWS224
Zagadnienia: charakterystyka e-learningu, zasady kształcenia zdalnego, rola nauczyciela w e-learningu, wdrażanie elementów zdalnego nauczania w szkole.
Celem szkolenia jest zainspirowanie nauczycieli do stosowania elementów e-nauczania w bieżącej pracy dydaktycznej. Szkolenie jest szczególnie polecane pracownikom instytucji zajmujących się doskonaleniem zawodowym nauczycieli (w tym koordynatorom sieci współpracy i samokształcenia) w związku z wdrażaniem nowej koncepcji wspomagania pracy szkół.
L. godz. 4
DWS223
Zagadnienia:
– organizacja spotkań z rodzicami,
– dlaczego rodzice są potrzebni szkole (warsztaty),
– Rada Rodziców i jej pozycja w szkole,
– jak rozmawiać z rodzicami (warsztaty).
Celem szkolenia jest usprawnienie współpracy nauczycieli z rodzicami w wybranych obszarach.
L. godz. 4
DWS221
Zagadnienia: emocje, zajęcia warsztatowe.
L. godz. 4
DWS220
Zagadnienia: style kierowania, osoba kierownika, umiejętności.
L. godz. 4
DWS218
Zagadnienia: przegląd wybranych metod aktywizujących.
L. godz. 4
DNW216
Zagadnienia: przyczyny nietolerancji, objawy dyskryminacji, myślenie normatywne a zachowanie, wpływ mediów i otoczenia na postępowanie młodzieży, stawianie granic, dyskryminowani wśród nas – przygotowanie lekcji wychowawczej
L. godz. 4-6
DWS215
Zagadnienia: istota perswazji, centralne i peryferyczne drogi perswazji, praktyczne przykłady, inteligencja perswazyjna.
L. godz. 4
DWS214
Zagadnienia: omówienie istoty komunikacji i jej rodzajów; kompetencje; zasady skutecznej komunikacji; aktywne słuchanie; empatia; bariery w komunikacji.
L. godz. 4
DWS213
Zagadnienia: omówienie bloków tematycznych; opracowanie bilansu zysków i strat problemowej sytuacji; przeprowadzenie testu Kwestionariusz Asertywności i jego analiza; zajęcia warsztatowe zachowań asertywnych.
L. godz. 4
DWS212
Zagadnienia: utrzymanie dobrych relacji w grupie, współpraca w grupie, motywowanie do osiągnięcia sukcesów, jak radzić sobie z uczuciami, które przeszkadzają w nauce.
L. godz. 4
DWS211
Zagadnienia: jak przekazać dzieciom system wartości, jak radzić sobie z uczuciami, które przeszkadzają w nauce, sposoby zachęcania dzieci do współpracy.
L. godz. 4
DWS264
Zagadnienia:
– test kompetencji zawodowej ? analiza,
– kreatywność,
– hamulce rozwoju kariery,
– działania wspierające.
L. godz. 4
DWS148
Zagadnienia:
- co to jest agresja i przemoc? co jest ich przyczyną? jakie są skutki tych zjawisk?
- jak rozpoznać ofiarę i sprawcę przemocy w szkole? kto i dlaczego powinien się nimi zajmować?
- jakie obowiązki spoczywają na nauczycielach i innych pracownikach szkoły, policji, opieki społecznej
- co to jest interwencja i jakie są jej zasady, procedury? jak skutecznie podejmować interwencje w szkole?
Adresat: rady pedagogiczne wszystkich typów szkół, pedagodzy i psycholodzy szkolni.
L. godz. 4
DWS078
L. godz. 4
DWS077
L. godz. 4
DWS076
L. godz. 4
DWS075
L. godz. 4
Zagadnienia:
– koncepcja rozwoju szkoły wynikiem wypośrodkowania stanowisk reprezentantów różnych podmiotów
(uczniowie, nauczyciele, niepedagogiczni pracownicy szkoły, rodzice, samorząd lokalny),
– metoda profilu szkoły i jej wykorzystanie dla potrzeb opracowania koncepcji rozwoju szkoły,
– moderowanie procesu grupowego uzgadniania koncepcji rozwoju/pracy szkoły.
L. godz. 4
Zagadnienia: charakterystyka zjawiska przemocy w rodzinie, diagnoza wstępna przeprowadzona przez pracowników szkoły, omówienie znowelizowanej ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, obowiązki szkoły związane z uruchomieniem procedury NK w praktyce, szczegółowe omówienie nowej dokumentacji Karta A,B,C,D.
L. godz. 4