Zapraszamy na Studia Podyplomowe realizowane przez
Wyższą Szkołę Bankową w Poznaniu
– Wydział Zamiejscowy w Chorzowie
Partnerem Wyższej Szkoły Bankowej jest
OLIMP Centrum Kształcenia i Rozwoju Osobistego
O ś r o d e k H E L I O S
Biuro rekrutacji:
ul. Powstańców Śląskich 16a/3, 44-200 Rybnik
(Rybnicki deptak poniżej Bazyliki i fontann)
32/426-00-97, 532-532-426
olimp.rybnik@chorzow.wsb.pl
Przedstawiamy ofertę na rok akademicki 2023/2024
Zajęcia odbywać będą się średnio co dwa tygodnie hybrydowo:
a) w soboty około 50% w sali wykładowej
b) w niedziele zajęcia on-line.
Jest to doskonała propozycja zdobycia praktycznej wiedzy i umiejętności,
bo poza zajęciami on-line umożliwia bezpośredni kontakt z wykładowcami
co jest bardzo cenną formą kształcenia.
Pozwala także na wymianę doświadczeń z pozostałymi uczestnikami.
Rekrutacja w formie On-line
lub osobiście w biurze OLIMP-HELIOS
STUDIA PODYPLOMOWE BIZNESOWE
2 semestry – 160h
Czesne – 4550 zł
Studia niestacjonarne w salach wykładowych.
W trakcie zjazdów spotkasz się z wykładowcą oraz pozostałymi uczestnikami osobiście.
W przypadku decyzji Ministerstwa Edukacji i Nauki o braku możliwości prowadzenia zajęć stacjonarnych,
zajęcia dydaktyczne będą prowadzone zdalnie.
Rosnące zagrożenia ekonomiczne i organizacyjne, wymagają od współczesnych organizacji stworzenia
takiego systemu zarządzania i oceny ryzyka, który będzie spójny wewnętrznie
i będzie wspomagał kierownictwo w podejmowaniu kluczowych decyzji.
W osiągnięciu celu skutecznego, efektywnego zarządzania pomagają kierownictwu komórki audytu i kontroli wewnętrznej.
Niniejsze studia oraz nabyta wiedza i umiejętności stwarzają możliwość zdobycia nowego atrakcyjnego zawodu,
a także rozwoju zawodowego i uatrakcyjnienia pozycji audytora lub kontrolera wewnętrznego na rynku pracy.
Celem studiów jest przekazanie wiedzy i umiejętności praktycznych z zakresu kontroli wewnętrznej
i audytu wewnętrznego, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania ryzykiem.
Studia na tym kierunku zapewniają uczestnikom dostęp do wiedzy praktycznej,
stwarzając możliwość nabycia umiejętności cenionych na rynku pracy.
Podstawową korzyścią wynikającą z ukończenia tych studiów jest przygotowanie uczestników
do pełnienia funkcji audytora wewnętrznego, zarówno w jednostkach sektora finansów publicznych
jak i w organizacjach prywatnych. Uczestnicy zostaną zapoznani z najnowszymi praktykami
przeprowadzania audytu wewnętrznego, standardami audytu, w tym standardów IIA,
zarządzania komórką audytu wewnętrznego, szacowania ryzyka organizacji
oraz przeprowadzania kontroli wewnętrznej i zewnętrznej. Szczególny nacisk będzie położony
na badania efektywności i skuteczności działania organizacji.
Absolwenci studiów będą wyposażeni w warsztat metodyczny oraz umiejętności praktyczne
pozwalające na prowadzenie i pracę w komórkach audytu wewnętrznego i kontroli wewnętrznej.
Studia adresowane są do osób, które chcą rozpocząć pracę w audycie wewnętrznym
lub mają już doświadczenie w tym zakresie i chcą poszerzyć swoją wiedzę.
Główny nacisk w procesie dydaktycznym położony został na prezentacje praktycznych aspektów pracy audytora.
Absolwent studiów będzie:
- znał podstawowe regulacje prawne odnoszące się do audytu wewnętrznego,
kontroli zarządczej oraz kontroli wewnętrznej - wiedział, na czym polega istota, znaczenie i rola audytu wewnętrznego
oraz zarządzania ryzykiem w organizacji - potrafił identyfikować i monitorować procesy istniejące w jednostce, w tym oceniać legalność,
skuteczność i efektywność działania organizacji - potrafił w oparciu o analizę ryzyka działania organizacji, przygotować plan strategiczny i roczny audytu
- wiedział jak przeprowadzić zadania doradcze i zapewniające zgodnie ze standardami profesjonalnej praktyki zawodu IIA
- potrafił gromadzić dokumentację i informacje dotyczące efektywności i skuteczności procesów,
a zwłaszcza informacje o systemie kontroli wewnętrznej - potrafił opracować rekomendacje dla kierownictwa jednostki audytowanej, mające na celu
prawidłowe funkcjonowanie jednostki pod względem merytorycznym i finansowym - umiał sporządzić raport z zadania audytowego
PROGRAM STUDIÓW
ZASADY PROWADZENIA AUDYTU (8 godz.)
- standardy audytu (IIA i inne)
- karta audytu, niezależność i obiektywizm
- biegłość i należyta staranność zawodowa
- Kodeks etyki audytora wewnętrznego
- organizacja audytu wewnętrznego
ROLA AUDYTU W OCENIE GOVERNANCE (8 godz.)
- rodzaje i typu audytu
- rodzaje usług audytowych
- 3 linie obrony przed ryzykiem w organizacji
- opinia roczna audytora
RYZYKO I PROCES ZARZĄDZANIA RYZYKIEM W ORGANIZACJI (16 godz.)
- definicja ryzyka
- proces zarządzania ryzykiem
- modele oceny i analizy ryzyka
- mapa ryzyka
- ocena ryzyka w audycie wewnętrznym
PLANOWANIE STRATEGICZNE I ROCZNE W AUDYCIE (8 godz.)
- analiza potrzeb audytu
- identyfikacja i ocena ryzyka
- planowanie zasobów
METODYKA AUDYTU WEWNĘTRZNEGO (40 godz.)
- planowanie i realizacja zadania audytowego
- metody i techniki
- sprawozdawczość w audycie
- ocena jakości audytu – modele dojrzałości audytu wewnętrznego
METODYKA DOBORU PRÓBY W AUDYCIE (8 godz.)
- badanie cech jakościowych (ocena systemów)
- badanie wiarygodności cech ilościowych
AUDYTOWANIE SYSTEMÓW ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI (16 godz.)
- standardy ISACA i COBIT
- audytowanie bezpieczeństwa informacji
- IT – governance w organizacji
- techniki komputerowego wspomagania audytu IT (CAATs)
ROLA AUDYTU WEWNĘTRZNEGO W ZWALCZANIU OSZUSTW (8 godz.)
- zarządzanie ryzykiem nadużyć
- zapobieganie i wykrywanie oszust
- badanie oszustw i sprawozdawczość
- systemy zgłaszania i monitorowania nadużyć
RACHUNKOWOŚĆ FINANSOWA DLA AUDYTORÓW WEWNĘTRZNYCH (8 godz.)
- rachunkowość finansowa dla audytorów wewnętrznych
RACHUNEK KOSZTÓW I RACHUNKOWOŚĆ ZARZĄDCZA (16 godz.)
- rachunkowość źródłem informacji w zarządzaniu przedsiębiorstwem
- rachunkowość finansowa i zarządcza
- metody optymalizacji kosztowej w organizacji
- analiza finansowa
COMPLIANCE – POLITYKA ZGODNOŚCI W ORGANIZACJI (8 godz.)
- zarządzanie ryzykiem braku zgodności
- zakres, identyfikacja i ocena ryzyka Compliance
- budowanie świadomości/kultury compliance w organizacji
KOMUNIKACJA I UMIEJĘTNOŚCI INTERPERSONALNE W AUDYCIE (16 godz.)
- kształtowanie wizerunku audytora
- zasady skutecznej komunikacji
- spotkania z audytowanymi jak minimalizować ryzyko oporu i konfliktu
- blokady komunikacyjne oraz techniki aktywnego słuchania
FORMA ZALICZENIA
- test wiedzy po I semestrze
- test wiedzy po II semestrze
2 semestry – 184h
Czesne – 4250 zł
Studia niestacjonarne w salach wykładowych.
W trakcie zjazdów spotkasz się z wykładowcą oraz pozostałymi uczestnikami osobiście.
W przypadku decyzji Ministerstwa Edukacji i Nauki o braku możliwości prowadzenia zajęć stacjonarnych,
zajęcia dydaktyczne będą prowadzone zdalnie.
Podstawowym celem studiów jest rozwinięcie u uczestników praktycznej umiejętności zarządzania organizacją
i zasobami ludzkimi oraz wdrażania narzędzi KZ (kontroli zarządczej) w organizacji i skutecznego monitoringu realizacji zadań.
Rozwinięcie tych umiejętności zostanie oparte o obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, normy i zalecenia
m.in. ISO 9001 i 27001. Wdrożenie tych rozwiązań ma również walor ekonomiczny
– pozwala na zwiększenie efektywności zarządzania środkami publicznymi.
Inteligentne zarządzanie sferą pomocy społecznej – to działania mające na celu sprawne
i efektywne zarządzanie z wykorzystaniem nowoczesnych metod wdrażania strategii rozwoju organizacji
i mechanizmów monitorowania. Inteligentne zarządzanie odbywa się przy wykorzystaniu analiz biznesowych
i różnych dostępnych norm prawnych i zarządczych. Pozwala na zwiększenie skuteczności zarządzania
zasobami ludzkim i środkami publicznymi przy wykorzystaniu nowoczesnych metod IT poprzez pulpity dla managerów.
Skuteczne zarządzanie jednostkami pomocy społecznej powinno już dziś być standardem.
Jednakże różnorodność zagadnień z jakimi styka się w swojej pracy kadra kierownicza
wymaga stałego podnoszenia kompetencji zarówno w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi
jak i procesami mającymi wpływ na efektywność funkcjonowania jednostki.
Każdy aktywny uczestnik po ukończeniu studiów będzie mógł wdrożyć dobre praktyki m.in. :
z obszaru HR , zarządzania organizacją, wdrożenia systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji
i nabył umiejętności efektywnego zarządzania zarówno sferą IT, jak i budżetową swojej jednostki, a także DPPS.
Z pomocą praktyków – wypracowane zostaną standardy i narzędzia usprawniające proces zarządczy w Waszych organizacjach.
Studia stanowią sposób na rozwój kompetencji z zakresu budowy i wykorzystania narzędzi kontroli zarządczej
w jednostkach organizacyjnych w administracji. Dodatkowo są dla uczestników źródłem inspiracji do kolejnych
działań w obszarze zwiększania efektywności funkcjonowania sfery społecznej i innowacyjnych metod zarządzania.
Podstawową korzyścią wynikającą z ukończenia tych studiów jest zdobycie umiejętności pozwalających
na skuteczne zarządzanie organizacją poprzez cele i sprawny system KZ. Uczestnicy nabędą zatem
kompletną wiedzę merytoryczną z obszaru HR i zarządzania organizacją sfery publicznej,
umiejętność budowania strategii organizacji oraz monitorowania efektywności funkcjonowania organizacji,
w różnych obszarach. Dodatkowo rozwiną kompetencje menedżerskie konieczne do pełnego zaangażowania
interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych oraz zarządzania zespołem projektowym działającym na rzecz rozwoju organizacji.
Studia adresowane są do szerokiej grupy osób, którzy ze względu na pełnioną rolę zawodową
są zainteresowane efektywnym zarządzaniem w organizacji zarówno na poziomie kierownika jednostki,
jak i średniej kadry kierowniczej.
W szczególności dla:
- dyrektorów ośrodków pomocy społecznej
- kierowników dzielnicowych punktów pomocy społecznej
- kierowników innych działów mających wpływ na realizację zadań z zakresu pomocy społecznej
- kadry kierowniczej innych jednostek np. domów pomocy społecznej
- specjalistów z dziedziny pracy socjalnej
- dyrektorów Urzędów Pracy i ich kadry kierowniczej
- osób, które nadzorują pracę w/w jednostek budżetowych
- przedstawicieli NGO`sów, którzy stanowią duże wsparcie w procesie działań na rzecz pomocy społecznej
w środowisku lokalnym i ponadlokalnym
Główny nacisk w procesie dydaktycznym położony został na praktyczny charakter studiów.
Zajęcia prowadzone są w 100% przez osoby posiadające doświadczenie we wdrażaniu mechanizmów zarządzania zasobami ludzkimi
oraz KZ zarówno w małych jak i w dużych jednostkach organizacyjnych w administracji.
Studia stanowią więc doskonały sposób na rozwój kompetencji z zakresu budowy i wykorzystania narzędzi KZ w administracji.
Dodatkowo są źródłem inspiracji dla kolejnych działań w obszarze zwiększania efektywności funkcjonowania sfery społecznej
i innowacyjnych metod zarządzania.
Absolwenci otrzymają dodatkowo zaświadczenie wydane przez SMG/KRC Poland potwierdzające zdobycie kompetencji
w obszarze wdrażania strategii i narzędzi KZ w organizacji.
Partner programu czyli SMG/KRC Poland jest jedną z najdłużej działających na polskim rynku instytucji zajmujących się
doradztwem personalnym. W ciągu kilkunastu lat działalności pomogliśmy w osiągnięciu obecnej pozycji przedsiębiorstwom,
w których odpowiedni nacisk stawia się na dbałość o poziom swojej kadry zarządzającej oraz pozostałego personelu.
Znakiem szczególnym naszych działań jest elastyczność i dostosowanie oferty do potrzeb klienta.
Naszym nadrzędnym celem jest osiągnięcie jak najwyższej satysfakcji klienta z wdrożonych rozwiązań
z zakresu zarządzania kapitałem ludzkim. Niezależnie czy jest to rekrutacja szeregowego pracownika,
czy opracowanie koncepcji mającej wpływ na funkcjonowanie całego działu, a nawet organizacji.
Zespół SMG/KRC Poland tworzą doświadczeni konsultanci posiadający gruntowne wykształcenie w kierunku zarządzania,
psychologii oraz socjologii. Pozwala to nam spojrzeć na każdy projekt interdyscyplinarnie, a w wyniku takiej analizy zaproponować
skuteczne działania. Nasze doświadczenia zawarliśmy w programie studiów Psychologia w biznesie, który jest odpowiedzią
na oczekiwania rynku wobec roli managera w przedsiębiorstwie. www.smgkrc.com
PROGRAM STUDIÓW
BUDOWANIE I WDRAŻANIE NOWEJ KULTURY ORGANIZACYJNEJ W FIRMIE Z WYKORZYSTANIEM NOWOCZESNYCH TECHNOLOGII (32 godz.)
- regulamin organizacyjny
- budowanie zakresów czynności w powiązaniu z kontrolą zarządczą
- delegowanie uprawnień
- tworzenie procesu adaptacji nowych pracowników
- monitoring realizacji zadań
- pulpit menedżera
- zarządzanie zintegrowane
ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI (24 godz.)
- budowa regulaminu ocen pracowniczych
- możliwości wykorzystania wyników ocen pracowniczych w organizacji
- budowa ścieżki kariery zawodowej
- system motywacyjny
KONTROLA ZARZĄDCZA (16 godz.)
- budowanie systemu kontroli zarządczej (KZ)
- określanie ryzyk
- metody i zasady zarządzania ryzykiem
- monitorowanie procesów
- budowanie narzędzia do samooceny
MECHANIZMY MONITOROWANIA BUDŻETU (32 godz.)
- standaryzacja procesów
- określanie ryzyk
- zaangażowanie środków publicznych
- narzędzia monitoringu i budowy efektywnego zarządzania środkami publicznymi
ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI (16 godz.)
- podstawy zarządzania projektami
- zarządzanie cyklem życia projektu (inicjacja, planowanie, wykonanie, kontrola, zamknięcie)
- budżetowanie i finansowanie projektów
- MS Project
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI (16 godz.)
- zarządzanie i organizacja bezpieczeństwa informacji
- podejście systemowe do bezpieczeństwa informacji
- zarządzanie aktywami i ryzykiem
- zarządzanie incydentami bezpieczeństwa
- zgodność z przepisami prawnymi i standardami
METODY MONITOROWANIA I SKUTECZNOŚCI POMOCY SPOŁECZNEJ (16 godz.)
- określanie wskaźników monitorowania skuteczności pomocy społecznej
- budowanie narzędzia do analiz biznesowych w zakresie efektywności pracy socjalnej
- pulpit menedżera
KOMPETENCJE MENEDŻERA (32 godz.)
- efektywne motywowanie
- negocjacje w praktyce menedżera
- komunikacja interpersonalna
- wystąpienia publiczne
- techniki wywierania wpływu
FORMA ZALICZENIA:
- test sprawdzający wiedzę po I semestrze
- test sprawdzający wiedzę po II semestrze
2 semestry – 179h
Czesne – 4250 zł
Mediacje jako sposób rozwiązywania konfliktów cieszą się coraz większym zainteresowaniem, a co za tym idzie wzrasta liczba szkół i placówek oświatowych, które wdrażają programy związane z mediacjami szkolnymi oraz rówieśniczymi.
Spadek poziomu kompetencji społecznych związanych z umiejętnością komunikowania się, budowania trwałych i głębokich relacji, w tym przyjaźni, obniżony poziom relacji społecznych czy wzrost agresji i przemocy wymaga natychmiastowego podejmowania działań i niejednokrotnie wdrożenia procedur mediacyjnych na terenie szkoły.
Łagodzenie konfliktów w szkole i w pracy z młodzieżą wymaga dobrego przygotowania nauczycieli, pedagogów oraz kadry kierowniczej placówek oświaty.
Celem studiów jest kompleksowe przygotowanie do pełnienia roli mediatora, który samodzielnie będzie mógł przeprowadzić mediacje pomiędzy: uczniem – uczniem, uczniem – nauczycielem, nauczycielem – rodzicem, gronem pedagogicznym – dyrekcją placówki.
Podczas studiów zdobędziesz wiedzę teoretyczną i praktyczne umiejętności z zakresu mediacji a w szczególności umiejętności rozumienia
i rozwiązywania konfliktów, skutecznej komunikacji, a także poznasz procedury, narzędzia i techniki warsztatu pracy mediatora.
Większość zajęć będzie odbywało się głównie w formie warsztatowej z elementami wykładów z uwzględnieniem aktualnych przepisów prawa oświatowego. Stawiamy przede wszystkim na praktyczne umiejętności rozwiązywania konfliktów poprzez mediacje.
Program studiów jest zgodny ze standardami szkolenia mediatorów zawartymi w załączniku do Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości
z 18 maja 2001 r. (Dz.U. 2001 Nr 56 poz.591) oraz ze standardami szkolenia mediatorów Społecznej Rady ds. Alternatywnych Metod Rozwiązywania Konfliktów i Sporów przy Ministrze Sprawiedliwości z 29 października 2007 r. W programie uwzględniono aktualne zmiany w przepisach dotyczących mediacji.
Studia adresowane są do dyrektorów, pedagogów, nauczycieli, a także do wszystkich osób, które chcą poznać techniki, narzędzia, metody stosowane
w mediacjach w oświacie oraz osoby chcące poznać sposób, w jaki można wdrożyć mediacje w szkole. Program studiów uwzględnia możliwość zdobycia nowych kwalifikacji i umiejętności do wykonywania zawodu mediatora (PKD 69.10z).
Ukończenie studiów uprawnia do ubiegania się do wpisania na Listę Stałych Mediatorów prowadzoną przez Prezesa Sądu Okręgowego.
PROGRAM STUDIÓW
I. KOMPETENCJE MEDIATORA (30 godz.)
- Psychologiczne mechanizmy powstawania, eskalacji i rozwiązywania konfliktów
- Wybrane zagadnienia z psychologii społecznej, w szczególności w zakresie praktycznego zastosowania wiedzy psychologicznej o mechanizmach powstawania, eskalacji i rozwiązywania konfliktów
- Komunikacja werbalna i niewerbalna
- Procedury rozwiązywania konfliktów (mediacje, arbitraż, sąd) – podobieństwa i różnice
- Stosowanie procedur mediacyjnych w Polsce i na świecie (spory zbiorowe, konflikty w społecznościach lokalnych, konflikty sąsiedzkie, rodzinne, spory sądowe)
- Różne modele mediacji pokrzywdzony – sprawca
- Wiedza o procesie mediacji (specyfika roli mediatora, etapy mediacji, rola satysfakcji merytorycznej, psychologicznej i proceduralnej)
II. MEDIACJE W OŚWIACIE (40 godz.)
- Standardy mediacji rówieśniczej i szkolnej w szkołach i innych placówkach oświatowych.
- Specyfika placówki oświatowej jako miejsca pracy i jej podatność na konflikt
- Podejmowanie działań mediacyjnych w sytuacjach kryzysowych
- Przyczyny i skutki powstawania konfliktów w szkole
- Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych w placówkach oświatowych
- Mediacje rówieśnicze
- Mediacje szkolne
- Mediacje oświatowe
- Rozwiązywanie konfliktów wśród nauczycieli
- Rozwiązywanie konfliktów wśród uczniów
- Różne oblicza konfliktu w szkole
- Uwarunkowania mediacje w prawie oświatowym
- Konflikty: uczeń – nauczyciel, nauczyciel – rodzic, nauczyciel – nauczyciel, uczeń – uczeń
- Predyspozycje psychofizyczne nauczyciela – mediatora
- Elementy mediacji w zbiorowych sporach pracowniczych – Związki Zawodowe
III. PROWADZENIE MEDIACJI (25 godz.)
- Prowadzenia wstępnych spotkań ze stronami oraz opanowania wypowiedzi otwierających mediację (monolog mediatora)
- Dokonania analizy i diagnozy konfliktu objętego mediacją
- Prowadzenia sesji mediacyjnych i spotkań na osobności z uczestnikami postępowania mediacyjnego (opanowanie technik mediacyjnych teoria i praktyka)
- Komunikowania się z uczestnikami w sposób umożliwiający zrozumienie problemu (aktywne słuchanie, zadawanie pytań)
- Opanowania terminologii umożliwiającej współpracę i wymianę doświadczeń z innymi mediatorami
- Współpraca z Sądem
IV. POSTĘPOWANIE MEDIACYJNE (28 godz.)
- Prawne i organizacyjne aspekty funkcjonowania procedur mediacyjnych między poszkodowanym a sprawcą czynu zabronionego
- Podstawy prawne zastosowania procedur mediacyjnych w sprawach nieletnich z elementami wiedzy o mediacji w postępowaniu karnym, w tym zasady współpracy z organami wymiaru sprawiedliwości
- Mediacje w sprawach karnych
- Mediacje w ustawodawstwie polskim
- Podstawy prawne zastosowania procedur mediacyjnych w sprawach cywilnych, w tym prawa i obowiązki mediatora
- Mediacje w sprawach rodzinnych i okołorozwodowych
- Dziecko jako podmiot w mediacji rodzinnej
- Szczegółowe omówienie zasad prowadzenia postępowania mediacyjnego.
- Zagadnienia etyki zawodowej mediatora rówieśniczego i szkolnego.
- Międzynarodowe standardy postępowania mediacyjnego
V. WARSZTATY MEDIACYJNE (50 godz.)
- Zagadnienia praktyczne związane z organizacją postępowania mediacyjnego
- Elementy mediacji w zbiorowych sporach pracowniczych
- Mediacje w konfliktach sąsiedzkich i społecznościach lokalnych. Mediacje transgraniczne w sprawach rodzinnych
- Mediacje cywilne, karne, w sprawach nieletnich
- Mediacje rodzinne (sprawy rozwodowe, podział majątku, ustalenie kontaktów, alimenty)
- Pomocy w doprowadzeniu do satysfakcjonującej obie strony ugody: prowadzenie dokumentacji, sporządzanie ugody – aspekt prawny: konstrukcja ugody, zasady weryfikacji, projekt ugody
SEMINARIUM (6 godz.)
Zakres tematyczny studiów uwzględnia standardy opracowane przez Społeczną Radę do spraw Alternatywnych Metod Rozwiązywania Konfliktów i Sporów przy Ministerstwie Sprawiedliwości.
Biuro rekrutacji czynne w godz:
dni robocze 9:00 – 16:00
soboty tylko kontakt telefoniczny
niedziele – biuro jest nieczynne
Przyjmujemy także zgłoszenia telefoniczne